ABAB start wervingscampagne in lastige arbeidsmarkt
“De afgelopen tijd hebben we verschillende acties ondernomen om ABAB als werkgever in de markt te zetten”, vertelt Ineke Nouwens, manager marketing & communicatie bij ABAB. “We hebben om te beginnen goed nagedacht over onze rol als werkgever. Onze drie belangrijkste kernwaarden voor het employer brand zijn de ontwikkelmogelijkheden, de balans tussen werk en privé en de informele werksfeer. Deze waarden moeten zichtbaar zijn in alles wat we doen.”
Werken-bij-site vernieuwd
De werken-bij-site is volledig vernieuwd op basis van deze drie pijlers. Naast een gebruiksvriendelijk aanbod van de vacatures, draait het op de site vooral om de verhalen van huidige medewerkers. “De informele, menselijke sfeer is een van de belangrijkste redenen die mensen noemen als je ze vraagt waarom ze voor ABAB kiezen”, vertelt Nouwens. “Daarom hebben we gekozen voor een losse stijl van fotografie en veel betrokken verhalen van medewerkers.”
Videoproductie
Behalve met een nieuwe website, ging ABAB ook aan de slag met de productie van verschillende video’s. Deze worden ingezet voor online campagnes en verspreid via social media. “Videocontent is vandaag de dag onmisbaar om online goed vindbaar te zijn,” weet Nouwens. “We hebben drie films gemaakt die in documentaire-stijl het verhaal van een medewerker vertellen. Het vertrekpunt is steeds wat iemand juist buiten ABAB doet. Het persoonlijke verhaal staat daarin centraal, net als op de site. Met deze films willen we bovendien het belang benadrukken van een goede balans tussen werk en privé. Daarnaast hebben we een ludieke film gemaakt die het hopelijk goed gaat doen op social. Het verhaal gaat over de razendsnelle ontwikkeling van een collega, ook weer een van de kernwaarden. Zonder teveel weg te geven, heeft deze film absoluut een onverwachte wending!”
Eerlijke vacatures
ABAB heeft ook de expertise ingeschakeld van een nieuw vacatureplatform. Spielwork heeft zich als start-up toegelegd op het maken van wat zij ‘eerlijke vacatures’ noemen. Ze ontwikkelden hier een format voor dat werkzoekenden een duidelijk en realistisch beeld moet geven van de functie. “Spielwork heeft een aantal van onze vacatures onder handen genomen. Ze maakten in overleg met medewerkers die nu de betreffende functie vervullen onder andere een weekagenda die duidelijk inzicht geeft in de werkzaamheden. Zelf hebben we de vacatures op onze site ook herschreven zodat we een zo concreet mogelijk beeld geven van het werk.”
Meten is weten
Gevraagd naar het resultaat is Nouwens optimistisch. “We zien nu al dat onze werkenbij-site beter wordt bezocht en onze vacatures makkelijker worden gevonden in Google. De komende tijd gaan onze online campagnes lopen en we gaan uiteraard zorgvuldig meten hoe onze video’s worden bekeken. Pas dan weten we echt wat het resultaat is van onze inzet.”
Nouwens verwacht dat de krapte op de arbeidsmarkt aan zal houden. Nouwens lacht: “Er is nog genoeg te doen!”
De nieuwe site is te vinden via www.werkenbijabab.nl. De video’s staan op YouTube.