Aandachtspunten cloudoplossing voor intern kantoorbeheer (3): Optimaliseer uw winstgevendheid

Een goede cloudoplossing voor uw interne organisatie bepaalt het verschil tussen een gebrekkig georganiseerde praktijk en een bloeiende, optimaal winstgevende praktijk.

Partnerbijdrage van Visma:

U kunt over nog zoveel pientere en slagvaardige medewerkers beschikken, maar zonder toegang tot de juiste tools neemt hun kans op succes af. Succesvolle accountants- en administratiekantoren weten welke hulpmiddelen hun werknemers nodig hebben om optimaal te kunnen presteren. Het is immers moeilijk om productief te zijn als u voortdurend bezig bent met het noteren van uren en cijfers in losse spreadsheets.

Dat is waar software voor intern kantoorbeheer om de hoek komt kijken. Met de juiste oplossing kunt u eenvoudig bijhouden welke taken er voor uw cliënten moeten worden uitgevoerd. Zo zorgt u dat de tijd van uw werknemers efficiënt kan worden besteed. Specifieke softwareoplossingen bieden bovendien geautomatiseerde mogelijkheden voor facturering en het maken van momentopnames van de productiviteit van uw personeel. Ze helpen u daarnaast met het plannen van taken, de voorbereiding op nieuw werk en het beheer van deadlines.

In een serie van 5 blogs vertellen wij u welke aandachtspunten er zijn bij de keuze van tool voor intern kantoorbeheer. Lees hier aandachtspunt 2: Communicatie: intern en met cliënten.

Aandachtspunt 3: Optimalisatie van uw winstgevendheid

Cliënten doen niet alleen een beroep op een accountantskantoor voor ondersteuning bij hun financiële rapportage en belastingaangiften. Ze hebben ook behoefte aan hulp en advies om succes te kunnen boeken in een complexe en snel veranderende wereld. Accountants moeten daarom vaker de rol van zakelijk adviseur vervullen. Door de praktijk aan de moderne behoeften van het bedrijfsleven aan te passen, kunnen accountants- en administratiekantoren hun financiële positie verbeteren en het succes van hun cliënten vergroten.

Kantoren die vaste tarieven hanteren, profiteren doorgaans het meest van het overstappen naar de cloud. De reden hiervoor is dat zij dankzij automatisering minder tijd kwijt zijn aan traditionele werkzaamheden, zoals het op orde brengen van de financiële administratie en het opstellen van belastingaangiften. Automatisering zorgt ervoor dat u meer tijd overhoudt voor uw cliënten en kunt uitgroeien tot hun vertrouwde financiële adviseur. Het is belangrijk dat het systeem voor uw interne administratie ondersteuning biedt bij uiteenlopende businessmodellen als u overstapt van uurtarieven naar tarieven die op toegevoegde waarde zijn gebaseerd. Dit zal u in staat stellen om uw winstgevendheid te optimaliseren
en concurrerend te blijven.

Als u de efficiëntie van uw bedrijfsprocessen meet en precies weet welke cliënten de meeste waarde voor uw praktijk vertegenwoordigen, beschikt u daarmee over handvatten voor het vergroten van uw winstgevendheid. Het is daarnaast belangrijk om bij te houden hoeveel tijd uw medewerkers aan elke taak besteden. Dit biedt u inzicht in de productiviteit per cliënt. Een duidelijk overzicht van welke medewerkers het beste presteren in combinatie met specifieke cliënten, biedt belangrijke aanknopingspunten voor het vergroten van de winstgevendheid.

Wilt u meer weten over het kiezen van de juiste software voor intern kantoorbeheer? Download dan de gratis whitepaper.

Gerelateerde artikelen