82% van accountants denkt dat diensten straks weggeautomatiseerd zijn

82% van de accountants- en administratiekantoren denkt dat zijn eigen dienstverlening op termijn grotendeels zal worden geautomatiseerd. De toegevoegde waarde van deze kantoren voor ondernemend Nederland zal in de toekomst nog meer liggen op het adviesvlak. Dat blijkt uit onderzoek van Unit4 Bedrijfssoftware. 

Het realiseren van digitale transformatie heeft bij 58% van de accountants- en administratiekantoren de meeste focus. Tegelijkertijd noemen ze het ontwikkelen, uitbreiden en optimaliseren van hun onlinedienstverlening ook direct als hun grootste uitdaging (42%). Het vinden en binden van mensen met de juiste skills en expertise is een belemmering voor hun groei: 42% van de accountants- en administratiekantoren zegt dat het aannemen en behouden van nieuwe medewerkers een van hun grootste uitdagingen is, meer moeten gaan adviseren (38%) is een andere grote uitdaging.

Accountants in België ervaren het thema digitalisering overigens als veel uitdagender dan hun Nederlandse collega’s. Dit blijkt uit een hogere score op prioriteiten als het vinden en toepassen van nieuwe technologie (in Nederland is dit 16%, in België 41%), het optimaliseren van (verouderde) IT (in Nederland 27%, in België 35%) en uitdagingen bij het digitaliseren van processen. Verder lijken Belgische ondernemers iets achter te lopen wat betreft het onderwerp digitaliseren; bij hen is er bijvoorbeeld veel meer sprake van traditionele bestandsuitwisseling met hun accountant (e-mail, csv, txt) dan in Nederland het geval is (in Nederland 14%, in België 31%).

Het onderzoek, dat van 25 maart tot en met 20 juni 2020 onder 118 accountants en administrateurs in Nederland en Nederlandstalig België is gedaan, toont aan dat, om te overleven, men zal moeten investeren in moderne technologie en de ontwikkeling van nieuwe diensten.

Meer informatie staat in het rapport Grip op de Business 2020.
 

Gerelateerde artikelen