5 vragen aan Menke Neurink (Practical Accounting)
Accountancy via de cloud kent voor Practical geen geheimen: het vormt vanaf de start in 2012 de basis voor het bedrijfsmodel. Dat spreekt veel klanten aan, merkt partner Menke Neurink. “Juist daardoor kunnen wij veel meer bieden dan alleen de boekhouding en zijn we meer dan slechts een accountantskantoor. Dat vinden wij én onze klanten prettig.”
1. "Hoe ben je bij Practical terechtgekomen?"
“Mijn opa had een accountantskantoor en mijn vader een administratiekantoor. Cijfers stromen bij mij dus wel door het bloed. Na acht jaar op het kantoor van mijn vader gewerkt te hebben, wilde ik mijn horizon verbreden. Bij Yuki zochten ze iemand met boekhoudkundige kennis die snapte hoe de lijntjes op een kantoor lopen. Daardoor voelde ik mij aangesproken. Het doel was om de software meer via accountantskantoren in te zetten.
Mij viel op dat de markt nog best traditioneel is. Terwijl mijn filosofie is dat je de klant moet helpen en moet voorzien van informatie in hapklare brokken. Dan kan hij op basis van feiten beslissingen nemen in plaats van aannames. Na vier jaar kreeg ik steeds meer de drang om met de ondernemer om de tafel te zitten. Daarom ben ik drie jaar geleden bij Practical aan de slag gegaan. Een snelgroeiend kantoor waarin we met een gemotiveerd team ook buiten Amsterdam aan het uitbreiden zijn.”
2. "Welke rol speelt Yuki in jullie bedrijfsproces?"
“Een hele grote: we zijn zo overtuigd van de kracht en de mogelijkheden dat het de enige boekhoudsoftware is die we gebruiken. We zijn geen traditioneel kantoor en hebben geen legacy. We willen hoge kwaliteit service bieden waarin we de sparringpartner zijn van de ondernemer op zo’n beetje elk facet van zijn onderneming. We ontzorgen de klant waarbij het verder gaat dan alleen de boekhouding. We zijn continu bezig om het proces te optimaliseren en voor onze klant te monitoren en te verbeteren.
Onze manier van denken in combinatie met de software van Yuki helpt ons en onze klanten te sturen op feiten en daarmee vooruit te kijken. Standaardisering bevordert de automatisering en Yuki is bovendien vriendelijk voor de ondernemer. Het is heel transparant. Dat is ook een uitdaging voor ons, want de ondernemer kan precies zien wat we doen. De traditionele accountancywereld is meer gesloten en minder gericht op proactief informatie delen met je klant. Dat is juist een grote irritatiefactor voor veel ondernemers. Die willen wel graag weten waarvoor ze die factuur betalen.
Het grote voordeel van Yuki is juist dat het brondocument, de factuur of de bankregel, het startpunt is en niet een journaalpost of een memoriaal. Elke ondernemer snapt een factuur of een bankregel.”
3. "Jullie bieden vooral online dienstverlening. Is er ook ruimte voor persoonlijk contact?"
“We zijn telefonisch zelfs in het weekend bereikbaar, via Yuki natuurlijk en via WhatsApp. Bij ons zijn de lijntjes kort, al merken we wel dat er niet bij alle klanten behoefte is aan veel persoonlijk contact. Maar de deur staat altijd open, want alles wat we doen staat in het teken van het succes van onze klanten.
Met grotere klanten hebben we uiteraard frequent persoonlijk contact. Daarmee kunnen we ons onderscheiden van andere moderne kantoren – de menselijke factor is altijd een onderdeel van waarom een ondernemer voor je kiest. Zo realiseren we binnenkort een derde vestiging buiten de Randstad in Eindhoven, naast onze kantoren in Amsterdam en Rotterdam.
We werken online en daardoor bereiken veel ondernemers elders in het land ons ook. Het grootste deel zit wel in de regio Amsterdam-Utrecht-Rotterdam. Klanten willen op het moment dat ze iets nodig hebben makkelijk ons kantoor binnen stappen en die ruimte is er zeker. We willen onze kennis van zaken inzetten om de klant naar een nog hoger plan te brengen.”
Veel ondernemers zijn druk met hun business en de boekhouding is iets wat ze opgedrongen wordt, zegt Neurink. “Ze doen het alleen omdat het moet van de wet. Wij proberen van de boekhouding het fundament te maken van de onderneming en zorgen dat op dat fundament verder gebouwd kan worden. We willen juist dieper in de business van onze klanten duiken om ze beter te maken.”
4. "Wat is jullie meerwaarde in het persoonlijk contact?"
“Wat wij graag willen, is dat we meer kunnen betekenen: helpen met een overname of de transitie naar een BV, of kijken naar het prijsmodel. Daar proberen we ons mee te onderscheiden. Veel ondernemers hebben dankzij de transparantie van Yuki al inzicht in hun administratie, zodat we vaak veel meer gesprekken hebben over de business en de strategie dan over de jaarrekening.
En dat vinden we niet alleen leuk, het maakt het voor de ondernemer ook veel waardevoller om met ons te sparren over real time data. Hoe meer we kunnen standaardiseren, hoe meer we kunnen benchmarken. Dat levert waardevolle stuurinformatie op. In Yuki werk je met een standaard rekeningschema, en dat is een van de basisbenodigdheden om bedrijven met elkaar te kunnen vergelijken. Als je alles op een andere manier boekt, kun je moeilijk benchmarken. Standaardiseren is essentieel in dat proces.
Ons klantenbestand bestaat voor een groot deel uit MKB-bedrijven in de detailhandel, horeca, dienstverlening, transport en webshops. We hebben zelf horeca-ervaring in huis, dus wij weten hoe dat proces loopt. Horecaondernemers hebben meestal niet de focus op de boekhouding. Maar als je groeit, wordt het essentieel om continu te monitoren op personeel, marge en producten. Anders kun je niet bepalen of het zin heeft om uit te breiden. Door ondernemers mee te nemen in hun cijfers en dat fundament verder uit te bouwen helpen we onze klanten in het dagelijks (bij)sturen van de onderneming.”
5. "Is dat soms niet lastig voor een accountant?"
“Het vraagt om een andere manier van werken. Als je al twintig jaar op een bepaalde manier werkt, is het lastig om opeens met een klant te gaan praten. Een boekhouder is in veel gevallen nu eenmaal een vrij introvert type mens. Zorg dan maar eens dat je adviseur wordt.
Bij Practical nemen we vooral jonge mensen aan. Zij zijn nog niet besmet met de traditionele manier van werken. We focussen ook op opleidingen en het interpreteren van data in plaats van jaarrekeningen opmaken. Tja, het is wel een uitdaging om jongeren te vinden die enthousiast zijn over de accountancy. Maar we merken dat wij een open en transparant concept hebben neergezet dat die groep juist erg aanspreekt. Ook zijn we als kantoor ook continu bezig om te kijken hoe we kunnen innoveren en mee kunnen denken in de transitie waar onze branche mee te maken krijgt.
Het gaat er veel meer om of je uit alle beschikbare data relevante informatie voor stakeholders kunt halen en daarmee je klant verder kunt ondersteunen.”
Ook weten welke features jou in staat stellen te sparren met ondernemers op basis van real time data? Bekijk de webinar van Niels en ontdek het in 30 minuten.