5 tips voor nieuwe volgers en meer engagement op Instagram

Hoe kun je Instagram zo succesvol mogelijk inzetten? Het antwoord op deze vraag is niet universeel. Wat voor het ene bedrijf werkt, hoeft voor het andere bedrijf niet voor dezelfde resultaten te zorgen. Je kunt als bedrijf experimenteren met verschillende berichten om uit te zoeken wat goed werkt bij jouw volgers. Hieronder volgen enkele tips.

Door Lisa Houben

1. Let op de gebruikers van Instagram: jongvolwassenen
Instagram heeft een relatief jonge gebruikersgroep. De grootste groep gebruikers is tussen de 18 en 29 jaar, op de tweede plek staan 30 tot 49 jarigen. In verhouding zijn ook meer vrouwen dan mannen actief op Instagram. Voordat jouw bedrijf start met Instagram is het goed om je af te vragen of de beoogde doelgroep actief is op dit social media kanaal.  

2. Kwalitatief beeldgebruik
Instagram is een online medium waarbij beeld het belangrijkste is, teksten zijn minder belangrijk. Gebruikers hebben hierdoor een voorkeur voor mooie visuele content van foto kwaliteit. Het is belangrijk om scherpe foto’s, zonder zichtbare pixels te plaatsen. 

3. Timing
Met tools kun je uittesten welk plaatsingstijdstip het beste werkt. Voor elk tijdstip is wel een logische reden te vinden, maar gebruiken jouw volgers Instagram ook op deze tijdstippen? Tussen 13:00 en 14:00 uur zou bijvoorbeeld goed kunnen werken omdat er dan lunchpauzes zijn. 

4. Lengte van de post staat los van engagement
Onderzoek van Simply Measured laat zien dat er geen significante correlatie is tussen caption-lengte en engagement. Het maakt niet uit hoe lang je bericht is, het heeft geen effect op de engagement die je post krijgt. Als je wil voorkomen dat de tekst wordt afgekapt op Instagram kun je ongeveer 125 karakters gebruiken in een bericht. Mochten 125 karakters te kort zijn, zorg er dan voor dat de kern boodschap altijd in de zichtbare regels staat. Aan het einde van het bericht kun je bijvoorbeeld de hashtags plaatsen.

5. Gebruik hashtags (#)
Twitter introduceerde het gebruik van hashtags, hashtags zorgen ervoor dat je onderwerpen kunt toekennen aan berichten die gepost worden. Deze hashtags maken het eenvoudiger om relevante posts terug te vinden. Naast Twitter zijn er nog meer social media kanalen die gebruik maken van hashtags, dit zijn Facebook, Pinterest en Instagram. 

Het gebruik van hashtags op Instagram is de laatste tijd toegenomen. Gebruikers vertellen soms hele verhalen met behulp van hashtags. Als ondernemer kun je ook gebruik maken van deze hashtags om het bereik te vergroten. Wil je actief aan de slag gaan met hashtags? Bekijk dan deze 266 Instagram-hashtags die je bereik vergoten. De hashtags zijn verdeeld in 38 categorieën, zoals productiviteit, bloggen, financiële diensten, fashion, branding en quotes.

Lisa Houben is online marketeer bij Blue People IT (voorheen Break Out Marketing)

Gerelateerde artikelen