Hoe denken Nederlanders eigenlijk over het functioneren van De Belastingdienst? Ze zijn redelijk tevreden: gemiddeld scoort De Belastingdienst in 2014 een 6,4. Dit blijkt uit de Fiscale Monitor 2014.
In 2015 verandert een aantal belastingregels. De belangrijkste veranderingen op een rij volgens De Belastingdienst zelf.
Commissarissen hebben steeds meer behoefte aan onafhankelijke en zichtbare toetsing van de interne beheersing van de organisatie waar zij toezicht op houden. Commissarissen hechten dan ook aan de interne-auditfunctie. Dat blijkt uit de nieuwe publicatie 'Meer winst uit internal governance' van PwC.
Vrouwen werden rond 2005 bij Deloitte op alle niveaus aanmerkelijk minder betaald dan mannen. Dat wordt geconcludeerd uit gegevens uit de Sony Pictures-hack die online zijn gezet.
Iedereen krijgt volgend jaar een maand extra om belastingaangifte te doen. In plaats van op 1 april hoeft de aangifte inkomstenbelasting pas uiterlijk op 1 mei binnen te zijn.
Goederenstromen krijgen onder andere bij supermarkten en in de bouw veel aandacht, en vaak zijn ze tot in de puntjes geregeld. Een ander verhaal is het met financiële stromen; die verlopen vaak nog verre van optimaal tussen klant en leverancier. En dat gaat ten koste van de cashflow én een optimale relatie tussen de twee partijen.
Nederlandse pensioenfondsen besteden nauwelijks aandacht aan het afdekken van het langlevenrisico: het risico dat het fonds loopt dat een deelnemer langer leeft dan op basis van de gehanteerde sterftetafels wordt verwacht. Gezien de forse bedragen die omgaan in pensioenenland, heeft een onverwachte extra stijging van de levensverwachting dan ook ingrijpende financiële gevolgen voor de fondsen.
Er wordt veel ongezonde ´bagger´ verkocht door de gevestigde voedingsindustrie. Geld is vaak belangrijker dan gezondheid. Ondertussen zijn er veel ondernemers met innovatieve ideeën om voedsel te verbeteren, maar ontbreekt het ze aan groeikapitaal. Dat geloven investeringsmanagers Patrick Driessen en Frank Wolterink van Pulsar Network Capital en om die reden zijn zij samen met drie partners gestart met het Sustainable Food Fund.
Declaree bestaat pas een paar jaar, maar heeft inmiddels al een indrukwekkend aantal klanten. Dat is niet zo vreemd als je het praktisch nut van deze app en online applicatie bekijkt. Dankzij Declaree kunnen organisaties alle declaraties van hun personeel eenvoudig verwerken en kunnen medewerkers gemakkelijker bonnetjes indienen.
'De verkoop van vorderingen is een goede manier om de cashflow van een organisatie een boost te geven, maar zorg ervoor dat je diverse kopende partijen vergelijkt.' Fred Louwerens is directeur van Alektum Incasso en heeft het familiebedrijf in de afgelopen acht jaar naar 15 landen zien groeien. Volgens Louwerens staat de incassowereld "op zijn kop". Verkoop van vorderingen, vooral bij de grotere organisaties actief op de consumentenmarkt, is tegenwoordig meer regel dan uitzondering.
In het derde kwartaal van 2014 is de vraag naar financieel specialisten gegroeid met 10% ten opzichte van het derde kwartaal in 2013. De sterke groei die sinds de eerste helft 2014 is geconstateerd zet door maar vlakt licht af in het derde kwartaal. Dit komt met name doordat de financieel administratieve functies een daling laten zien van 6%.
Takeaway is in de race om Europees marktleiderschap en investeert iedere euro in groei. CFO en COO Brent Wissink van het snelgroeiende bedrijf achter Thuisbezorgd.nl ziet winst als een gemiste klant, aast op overnamekansen in nieuwe markten en is de beste vriend van patatzaken en pizzaria’s. Hij deelt zijn kennis over groei tijdens het Corporate Growth Summit op 10 september.
Tien lessen voor een geslaagde corporate recovery-operatie, van op tijd ingrijpen tot resulaatgericht saneren.
Wordt er in uw bedrijf een doorstart overwogen of voorbereid? Dan is het verstandig onderstaande vuistregels in acht te nemen. De dingen die men moet doen en die welke men moet laten om de operatie tot een succesvol eind te brengen. De 8 do's en 8 don'ts van een doorstart.
AccountantWeek.nl informeert over zaken die voor accountants, medewerkers van MKB-accountantskantoren en hun klanten écht relevant zijn. Als lid ben je altijd op de hoogte van het laatste nieuws.
Kan ik je van dienst zijn met een toelichting of advies? Bel of mail gerust. Ik neem graag de tijd voor je.
AccountantWeek.nl is onderdeel van Sijthoff Media, dé partner voor (finance) professionals. Benut de vele advertentiemogelijkheden.
Daan Commandeur Partner Manager
0628068433 daancommandeur@sijthoffmedia.nl