Zuinige leaseauto uit 2014 nog vijf jaar fiscaal aantrekkelijk
Afgelopen november en december hebben dealers en leasebedrijven alvast 30- tot 40.000 personenauto's gekocht, om ze in 2015 door te verkopen. Zo profiteren ze maximaal van de fiscale regels voor zuinige leaseauto's. Dat meldt de Volkskrant.
De auto’s vallen door de aanschaf in 2014 nog vijf jaar in het gunstige tarief waarbij gebruikers slechts 14 procent van de waarde bij hun inkomen hoeven op te tellen. Ze worden met nul kilometer op de teller als ‘nieuwe occasion’ doorverkocht.
Dat zegt Clem Dickman, marktanalist en directeur van onderzoeksbureau Aumacon in de Volkskrant. Het beeld wordt bevestigd door de brancheverenigingen Bovag en Rai. Zo werden alleen al in december 3.331 stuks van het type Volvo V40 verkocht en 3.704 Peugeots 308; beide zeer populair in de leasemarkt.
‘Het komt neer op meer dan 100 verkopen per dag en dat is vrij uniek. Het is duidelijk dat ze vooral zijn gekocht door leasebedrijven, met het doel ze dit jaar aan de man te brengen’, citeert de Volkskrant woordvoerder Harald Bresser van Rai Vereniging.
De fiscale regels rond leaseauto’s bepalen een groot deel van de verkoop van nieuwe auto’s. Dat verstoort de markt, stellen de brancheverenigingen, temeer omdat de regels elk jaar veranderen.
Autodealers die merken verkopen zonder populair model op de leasemarkt, merken dat volgens Rai en Bovag direct aan hun omzet. Bresser: ‘Eén gram CO2-uitstoot kan het verschil maken tussen prima verkopen en bijna niets. De merkentrouw bij de klant is weg. Die komt niet meer voor een merk, een type of een bepaalde kwaliteit, maar vraagt om een auto die in het tarief van 14-procenttarief valt. Als je die als dealer kunt aanbieden, ben je spekkoper.’
De fiscale regels rond leaseauto’s hebben niet of nauwelijks invloed op de ontwikkeling van specifieke modellen, zeggen de experts. ‘Omdat we zo vooruitstrevend zijn, wordt wel met een schuin oog naar ons gekeken, maar de Nederlandse markt is te klein om speciaal voor te produceren.’
Autodealers hebben een slecht jaar met diverse faillissementen achter de rug. Vooral kleine en middelgrote bedrijven zitten in problemen, zegt analist Dickman. ‘Het klinkt tegenstrijdig, maar hoe groter de dealer, hoe flexibeler. Je kunt gemakkelijker krimpen van veertien naar twaalf vestigingen dan één van je twee filialen sluiten.’
Grote dealers hebben een aaneengesloten verwerkingsgebied nodig waarin ze veel marktkracht kunnen ontwikkelen. ‘Dat was een van de achtergronden waarom afgelopen zomer Koops Furness failliet ging. Dat bedrijf uit Zwolle was wel groot maar zat verspreid over acht provincies, waardoor het nergens sterk genoeg was.’
Voor onder meer Opel- en Citroëndealers was 2014 een moeilijk jaar. Dat gaat echter veranderen, zegt salesmanager Jochem Blokker van Motorhuis Leiden. ‘Ik heb het personeel vanochtend verteld dat het in 2015 juist heel goed zal gaan vanwege onze modellen C3, DS3 en C4 Cactus, die in het aangescherpte 14-procentsegment vallen. Veel auto’s halen de bijbehorende norm niet; deze wel.’
___________________________________________________________________________________________________
Lees meer vaknieuws voor accountants op AccountantWeek.nl. Vertrouwd, verfrissend en brutaal
AccountantWeek biedt u het laatste vaknieuws en zet iedere dag een nieuwe innovatieve accountant in de spotlights. Daarnaast krijgt u een verfrissende en brutale kijk op de radicale veranderingen waarmee accountants de komende jaren worden geconfronteerd.
Word lid van AccountantWeek.nl en profiteer:
– Dagelijks vak- en fiscaal nieuws
– Dagelijks een nieuwe innovatieve accountant in de spotlights
– Uitnodigingen voor de Accountancy50 en de Nationale Accountancy Awards
– Gratis toegang tot de Financial Systems Beurs, de expo met de beste softwareleveranciers
– Uitnodigingen voor bijeenkomsten (met PE)
– Opname in AccountantWeek’s Who’s Who – bekeken door 30.000 financieel managers
– Speciale printedities over o.a. Accountant & ICT
Word daarom vandaag nog lid van AccountantWeek, blijf op de hoogte en neem een voorsprong. Maak kans op een luxe weekend voor 2 personen naar Dubai. Meld u nu aan via AccountantWeek.nl.
PS Wilt u betrokken zijn bij AccountantWeek als blogger, schrijver of spreker op een evenement? Neem contact op met Jan Bletz via jbletz@accountantweek.nl.
___________________________________________________________________________________________________