Zonder radicale vernieuwing verwordt accounting tot financiële porno
Onze ‘boeken’ staan vol met platte, oppervlakkige afbeeldingen, in plaats van relevante informatie te bieden…
Recent verscheen A Research Agenda for Management and Organization Studies, waarin de belangrijkste wetenschappers van het domein ‘Management en Organisatie’ opsommen wat zij denken dat de belangrijkste ‘research topics’ voor de komende 15 tot 20 jaar zullen zijn. Naast ‘traditionele’ onderwerpen als finance, marketing, HRM, strategieontwikkeling en ICT komen ook nieuwe uitdagingen aan de orde, zoals diversiteit, gelijke kansen, duurzaamheid, ethiek en cultuur.
Professor Paolo Quattrone, Dean of Special Projects, College of Humanities and Social Sciences van de universiteit van Edinburgh en Co-Director van het Centre for Accounting and Society stelt in zijn bijdrage dat ‘accounting’ in het streven naar maximalisatie van aandeelhouderswaarde en transparantie dreigt te ontsporen.
Volgens Quattrone moeten we ‘radically rethink’ onze noties van en over ‘waarde’ en transparantie, anders zullen we noodgedwongen “ons maar blijven volproppen met platte afbeeldingen van de werkelijkheid” in plaats van dat we echt gaan debatteren over de belangrijkste issues in accounting.
De professor vindt dat we met de ‘financiële porno’ die we produceren cijfertjes tot ons nemen als fastfood uit de supermarkt, zonder ons ooit af te vragen wie het gemaakt heeft, wat er in zit en hoe ze tot stand gekomen zijn. Laat staan wat ze eigenlijk ‘verbeelden’.
Daarom, luidt zijn oproep, moeten we nieuwe manieren uitvinden om ‘de boeken’ vorm te geven en bijvoorbeeld ons richten op het mitigeren van tegengestelde belangen, willen we echt een relevant en betrouwbaar beeld schetsen van de impact die een organisatie op de samenleving heeft. En hij haalt interessante voorbeelden uit het verleden aan, bijvoorbeeld van de Jezuïeten.
“Accounting standards and reporting procedures are there to reassure us on the quality of the data, but they do not warn us that this is not the right information to consume….It makes us obese consumers, constantly re-interpreting the same numbers through the same models with little hope of rational judgement or the creation of value.”