Het administratiekantoor is niet dood, het leeft!
Dat is de overtuiging van Wichard Hendriks, algemeen directeur van de Finovion franchiseformule voor administratiekantoren. “We zijn in 2003 met een eigen pilot kantoor begonnen, om drie jaar later de franchiseformule te lanceren”, vertelt Hendriks. “Nu telt Finovion 43 kantoren met in totaal zo’n 130 medewerkers en 3500 klanten. Zaken die we centraal kunnen doen, doen we centraal. Zo nemen we de aangesloten kantoren werk uit handen. Een voorbeeld is de AVG regelgeving. Het AVG-proof zijn kan een klein kantoor weken tijd kosten.”
Regelgeving is sowieso een zaak die tijd kost. Want, zo stelt Hendriks, de NBA scheert alle kantoren over één kam. En dus moet de mkb-accountant op de hoek aan dezelfde eisen voldoen als de grote kantoren. Met dank aan de schandalen en onregelmatigheden die de branche óók kenmerkte afgelopen jaren.
“Meerwaarde naar de klant moet worden gezocht in het continu contact met die klant gedurende het jaar. De dienstverlening gaat hierbij verder dan het uitleggen van de cijfers op basis van de jaarrekening”, aldus Hendriks. “En dus niet alleen naar de cijfers kijken, maar breder adviseren. Vandaar dat ons centrale servicekantoor randzaken wegneemt, zodat het kantoor meer tijd over heeft om met zijn klant op te trekken.”
Het is het volgens de oprichter van Finovion zaak om op zoek te gaan naar klanten die ook adviesvraagstukken hebben. “Bij de zzp-ondernemer speelt te weinig om echt in de adviesmodus te komen. De ondernemer met een bedrijf van enkele medewerkers tot 25 man past het beste bij Finovion. Onze kantoren worden door ondernemers geleid, die de taal van de ondernemer begrijpen. Ondernemer vóór ondernemer dus. Alleen dan kun je meedenken over alles waar de klant mee te maken heeft. En in adviesgesprekken dus breder durven kijken dan alleen de cijfers uitleggen.”
Bij grote kantoren kennen adviseurs hun klanten vaak niet goed genoeg omdat de klant met teveel contactpersonen heeft te maken en er door de grotere kantoren teveel in afdelingen wordt gedacht. Kleine kantoren beschikken vaak weer niet over goede tools en financiële dashboards om klanten te adviseren. Die tekortkomingen kunnen fnuikend zijn. Finovion verenigt juist de voordelen van het kleinere en grotere kantoor, namelijk persoonlijkheid met professionaliteit. De klant wil een accountant die breder in de advisering gaat zitten, zo is zijn overtuiging. “Een echte sparringpartner. Zijn de pensioenen nog up-to-date? Welke subsidiemogelijkheden zijn er? En zijn de arbeidsvoorwaarden nog bij de tijd?”
“Wij focussen ons op de taak van servicekantoor en doen daarnaast niets anders”, zegt hij. “We creëren draagkracht door de gehele organisatie, collegialiteit staat daarbij op pole position. Mensen sparren met elkaar over operationele zaken, voorstellen van werkgroepen worden getoetst. Het durven te kiezen voor één ICT-straat zorgt ervoor dat de kennis niet verspreid raakt, maar dat kantoren makkelijker met elkaar kunnen praten. Ook ontstaan zo extra schaalvoordelen voor iedereen. Kantoren krijgen bij Finovion onbeperkte ondersteuning, zonder helpdesk tikker!”
Alle doemverhalen ten spijt bestaat het administratiekantoor over vijf jaar dus nog, verwacht Wichard Hendriks. Maar wel verenigd in een netwerk. Een efficiënt werkende administratiefabriek omringd met communicatief vaardige adviseurs die de klant persoonlijk kennen en deze helpen in zijn complete ondernemerschap.
“Dankzij het netwerk de klant uitstekend kunnen begeleiden”, zegt Hendriks. “Als gelijkwaardige partner, als adviseur, als vertrouwenspersoon. Als ondernemer meedenken mét de ondernemer. Periodiek persoonlijk contact, weten wat er speelt in het bedrijf van de klant, niet alleen die jaarcijfers. Want in klantcontact ligt de meerwaarde, daar kan het onderscheid worden gemaakt. Dit is onze sleutel tot succes.”