Werkzoekenden kijken steeds kritischer naar werkgever
Volgens Uitzender Randstad moeten werkgevers hun wervingsaanpak herzien, omdat het zoekgedrag van kandidaten sterk verandert.
De vaste baan voor het leven met bijpassende carrièreladder is volgens Randstad op z’n retour. De werkenden van de toekomst willen voor meer werkgevers werken en verwachten overal een verrijkende, inspirerende ervaring te kunnen opdoen. Zij zoeken groei, flexibiliteit, uitdaging en een duidelijke organisatiemissie.
Kritischer naar werkgevers kijken
In Nederland kiest 83% van de werkenden er liever voor om een tijdelijk contract te hebben dan geen werk. Bijna twee derde (63%) verwacht dat tijdelijk werk een opstapje kan zijn naar een vaste baan. Maar dat mensen gewend raken aan tijdelijke dienstverbanden betekent ook dat ze kritischer naar werkgevers gaan kijken, aldus Randstad.
In Nederland kiest 83% van de werkenden er liever voor om een tijdelijk contract te hebben dan geen werk. Bijna twee derde (63%) verwacht dat tijdelijk werk een opstapje kan zijn naar een vaste baan. Maar dat mensen gewend raken aan tijdelijke dienstverbanden betekent ook dat ze kritischer naar werkgevers gaan kijken, aldus Randstad.
Organisaties waren eraan gewend dat werknemers lang bij ze bleven. Dat biedt de tijd om een band op te bouwen en elkaars toegevoegde waarde te ervaren. Nu werkenden meer gewend zijn aan wisselen, moeten ook werkgevers veel sneller hun toegevoegde waarde bewijzen. Bijvoorbeeld door eerder ontwikkeling, doorstroming en promotie aan te bieden.
Gewild? Dan dus ook veeleisend
Talent is volgens Randstad nog ‘nauwelijks loyaal’ aan organisaties. Bedrijven moeten bijvoorbeeld werknemers aantrekken met technologische expertise, die erg gewild en dus ook veeleisend zijn. Daarbij is door internet en sociale media alles tegenwoordig open en transparant.
Talent is volgens Randstad nog ‘nauwelijks loyaal’ aan organisaties. Bedrijven moeten bijvoorbeeld werknemers aantrekken met technologische expertise, die erg gewild en dus ook veeleisend zijn. Daarbij is door internet en sociale media alles tegenwoordig open en transparant.
Kandidaten kunnen gemakkelijk zien of een organisatie inderdaad zo aantrekkelijk is om voor te werken of dat het slechts mooie woorden zijn. Om talent aan te trekken moet de organisatie dit kunnen waarmaken. Sociale media inzetten, een mooie werkomgeving en een corporate cultuurprogramma is volgend de uitzender niet voldoende.
Aandacht voor gezondheid en well-being
De veranderende eisen en verwachtingen van werknemers vragen om een flexibele werkomgeving die de werknemer centraal stelt. Dat begint met luisteren naar werknemers, aandacht voor gezondheid en well-being, anders naar functies kijken en een analyse van de medewerkersbetrokkenheid in alle lagen van de organisatie.
De veranderende eisen en verwachtingen van werknemers vragen om een flexibele werkomgeving die de werknemer centraal stelt. Dat begint met luisteren naar werknemers, aandacht voor gezondheid en well-being, anders naar functies kijken en een analyse van de medewerkersbetrokkenheid in alle lagen van de organisatie.
‘Het is misschien wel de grootste uitdaging van HR om betrokkenheid “always on” te laten zijn. Dus niet eens per jaar een bijeenkomst of campagne, maar continu “in touch” zijn met wat de medewerkers denken, voelen en willen,’ aldus Randstad.