Websites financiële instellingen hebben nog geen responsive design
Aan 498 professionals uit de bankensector, verzekerings-, pensioen-, hypotheek- en accountancybranche is gevraagd wat er op het gebied van online samenwerken mogelijk is binnen hun organisatie. Een responsive design, waarbij de website zo is opgebouwd dat alle content optimaal wordt getoond op diverse schermformaten, wordt door slechts 31 procent genoemd. Dit beperkt de eindklant in het plaats- en tijdonafhankelijk contact zoeken met financiële instellingen, zo stelt Hyarchis.
Het scala aan mogelijkheden aan de frontoffice van financiële dienstverleners is breed: van online en interactief advies vragen tot en met het faciliteren van videochats. Welke mogelijkheden krijgen van financiële instellingen wel prioriteit? De respondenten benoemen de volgende top vijf. Online specifieke klantinformatie aanvragen staat met stip op één (41%). Met 39 procent verdient online een offerte aanvragen de tweede plek. Nummer drie wordt in beslag genomen door de mogelijkheid om online een fysieke afspraak maken met een adviseur of medewerker (37%). Het stellen van vragen via social media staat op een vierde plek (35%). Hekkensluiter van de top vijf is online interactief advies vragen (37%).
“De genoemde mogelijkheden hebben allemaal betrekking op het inrichten van de frontoffice”, aldus Serge Leclercq, commercieel directeur van Hyarchis. “Dat is mooi, want een goed ingerichte frontoffice is de basis als het gaat om online samenwerken met klanten. Maar als je als organisatie écht online wil samenwerken, zal ook het mid- en backofficeproces volledig naar het online collaboration-principe moeten worden ingericht. Het feit dat nog niet eens één op de drie professionals aangeeft dat hun website of portal responsive is, maakt duidelijk dat er nog flinke stappen te zetten zijn.”