Wat is de maatschappelijke bijdrage van Uber?

Voor elke euro die we Uber betalen, krijgen we € 1,60 aan waarde terug.
Pittsburgh is dol op Uber, andere steden zien ‘de cowboys’ het liefst vertrekken of laten hen niet binnen. Wat kost zo’n reactionaire beslissing de inwoners? Wat levert het omarmen van Uber of Lyft een gemeenschap op? 
 
Vijf economen berekenden wat de totale ‘social value’ is die Uber in de VS toevoegt, en komen uit op een bedrag van $6,8 miljard per jaar. Zij concluderen dat voor elke dollar die een consument besteedt aan een Uber-rit, zij $1,60 aan ‘waarde’ terug ontvangt. Die toegevoegde waarde is te berekenen als het verschil tussen de feitelijke kosten van het transport en wat de reizigers bereid zouden zijn om voor de rit te betalen, zo blijkt uit hun artikel
 
Een nuttige exercitie van de economen. We moeten meer en betere gegevens verzamelen en analyseren over de impact van diensten als Uber (en Airbnb), voor we draconische maatregelen als ‘verbieden!’ nemen.   
Oordeelt u zelf of de wetenschappers daarin geslaagd zijn.
 
Gerelateerde artikelen