Wat is de maatschappelijke bijdrage van Uber?
13 september 2016
Voor elke euro die we Uber betalen, krijgen we € 1,60 aan waarde terug.
Pittsburgh is dol op Uber, andere steden zien ‘de cowboys’ het liefst vertrekken of laten hen niet binnen. Wat kost zo’n reactionaire beslissing de inwoners? Wat levert het omarmen van Uber of Lyft een gemeenschap op?
Vijf economen berekenden wat de totale ‘social value’ is die Uber in de VS toevoegt, en komen uit op een bedrag van $6,8 miljard per jaar. Zij concluderen dat voor elke dollar die een consument besteedt aan een Uber-rit, zij $1,60 aan ‘waarde’ terug ontvangt. Die toegevoegde waarde is te berekenen als het verschil tussen de feitelijke kosten van het transport en wat de reizigers bereid zouden zijn om voor de rit te betalen, zo blijkt uit hun artikel.
Een nuttige exercitie van de economen. We moeten meer en betere gegevens verzamelen en analyseren over de impact van diensten als Uber (en Airbnb), voor we draconische maatregelen als ‘verbieden!’ nemen.
Oordeelt u zelf of de wetenschappers daarin geslaagd zijn.
Gerelateerde artikelen
AccountantWeek.nl informeert over zaken die voor accountants, medewerkers van MKB-accountantskantoren en hun klanten écht relevant zijn. Als lid ben je altijd op de hoogte van het laatste nieuws.
Ontvang de gratis nieuwsbrief Word nu lidPersonalia
Tom Bijkerk zit op tax...
Sandra Berendsen is sinds 2023...
Chris Douma blijft in 2025...
Vacatures
Van de Kamp & Van Gelder
Markt Update
De vierjarige scale-up uit Gent...
Koppelingen met banken maken dat...
Hoe identificeer en openbaar je...
Vragen over adverteren?
Kan ik je van dienst zijn met een toelichting of advies? Bel of mail gerust. Ik neem graag de tijd voor je.
AccountantWeek.nl is onderdeel van Sijthoff Media, dé partner voor (finance) professionals. Benut de vele advertentiemogelijkheden.
Daan Commandeur
Partner Manager