Waarom wij ons moeten voorbereiden op een toekomst zonder werk

Voormalig vakbondsbestuurder ziet traditioneel ‘werk’ verdwijnen en pleit voor universeel basisinkomen.

Volgens deskundigen bij Morgan Stanley zullen zelfrijdende vrachtwagens de transportsector in de VS jaarlijks $168 miljard besparingen opleveren – en 3 miljoen chauffeurs hun baan kosten.

Het zijn niet alleen de chauffeurs, wier banen gevaar lopen door de opkomst van nieuwe technologie – werkgelegenheid in de meeste sectoren zal in de komende decennia wezenlijk veranderen. Een steeds meer vorm en inhoud krijgend scenario is, dat we in de toekomst een kleine groep extreem succesvolle mensen zullen zien, met daaromheen een enorme massa economisch marginale 'gewone mensen'.

Langzaam maar zeker dreigt er een toestand van technologisch bepaalde structurele werkloosheid, doordat machines menselijke arbeid inefficiënt en zinloos zullen maken, stelt Andy Stern, vroeger de voorzitter van de vakbond Service Employees International Union, met 2 miljoen leden een van de grote vakbonden in de VS en Canada.  Sinds 2010 is Stern  ‘senior fellow’ aan het Richard Paul Richman Center for Business, Law and Public Policy van Columbia University.

Stern is, net als beroemde economen als Friedrich Hayek, Milton Friedman en Charles Murray, pleitbezorger van het idee van een universeel basisinkomen (UBI) als de beste oplossing voor de economische disruptie die ons te wachten staat. In zijn nieuwe boek, Raising the Floor, zegt Stern dat zo’n UBI het enige alternatief is voor (de steeds complexer uitkeringen en toeslagen van) de verzorgingsstaat, wanneer ons calvinistische begrip van ‘werken voor de kost’ niet langer realistisch is als fundament van de maatschappij. In een interessant  interview op www.vox.com  legt hij uit, hoe en waarom hij tot deze conclusie gekomen is.

 

Gerelateerde artikelen