Waarom staat intellectueel kapitaal eigenlijk niet op de balans?

De voorraad ‘talent’ vormt het intellectueel kapitaal van de organisatie – maar geen van beide vind je terug op de balans. Terwijl ze samen toch grotendeels de ‘waarde’ van de organisatie bepalen.
86% van de waarde van de aan de beurs genoteerde ondernemingen komt niet aan de orde in hun jaarverslagen.
Dat is slechts logisch, als je ‘waarde’ alleen beschouwt vanuit het perspectief van (de huidige) boekhouder en accountant.
 
CFO wees er onlamgs al uitgebreid op, hoe vreemd het is dat de accounting-standaarden het niet goed mogelijk maken om de waarde van veel in de onderneming gecreëerde immateriële activa in de boeken op te nemen, naast de wel materiële. En ook op Accountantweek werd onlanmgs nog geïllustreerd hoe die standaarden evenmin in staat zijn eenduidig de waarde van wél in de balans opgenomen immateriële zaken te bepalen.
 
Er is nauwelijks nog discussie over de idee dat merken, patenten, technologie en andere vormen vaan ‘intellectueel eigendom’ een fors deel van de waarde van een organisatie bepalen. Tweehonderd jaar geleden wisten we dat nog niet – dertig jaar geleden besefte ook bijna niemand dat. Nu willen beleggers graag horen hoe de merkwaarde zich ontwikkeld heeft, en zijn alle stakeholders zich bewust van de risico’s van reputatieschade. 
 
Op CFO.com wordt nu een pleidooi gehouden voor de erkenning van ‘talent’ (waar veel ondernemingen en organisaties tegenwoordig toch zo hard om strijden!?) en ‘intellectueel kapitaal’, als belangrijkste assets, die de waarde van een onderneming bepalen. Niet alleen voor de CEO en HRM, maar ook voor de aandeelhouders en alle andere stakeholders. 
 
De premisse luidt als volgt: 
(1) key talent is de belangrijkste ‘driver’ voor het ‘organisch’creëren van intellectueel kapitaal en
(2) omdat zulk zelf gecreëerd kapitaal niet in de boeken voorkomt ( in tegenstelling tot ‘gekocht’ intellectueel eigendom, als ‘goodwill’) heeft de C-Suite geen of niet genoeg aandacht voor de groei en bloei ervan.
 
Intuïtief weet dat gezelschap heus wel dat R&D en een cruciale rol vervult, denk aanj farmaceutische of high-tech bedrijven. En dat marketingtalent cruciaal is in de consumentengoederensector. Maar omdat dat kapitaal niet op de balans voorkomt, bestaat er ook geen metriek of kengetal voor om erop te sturen. 
 
De firma Talent Growth Advisors heeft nu een dergelijke (meta)metriek ontwikkeld. Daarbij berekenen zij de ‘intellectual capital index’ (ICI) door de waarde van het intellectueel kapitaal van de onderneming te delen door de ‘enterprise value’. Die index laat dan zien welk deel van de waarde van de onderneming bestaat uit haar intellectueel kapitaal. 
 
 
Lees de details van de berekeningen via cfo.com
Gerelateerde artikelen