Waarom slaagt Finance er maar zelden in zich strategisch te bewijzen?

Slechts 40% van de finance executives geeft de eigen FPA (-competenties) een voldoende.
Het valt dezer dagen niet mee een excellente financial te zijn of worden. Alles lijkt onzeker – de markt, de prijzen, de wensen van de klanten en andere stakeholders, wet- en regelgeving, zelfs het wisselende weer zorgt voor verrassingen. 
 
Uit onderzoek van het APQC (American Productivity and Quality Center) blijkt dat maar vier op de tien financieel managers denkt dat hun financial planning & analysis vaardigheden effectief zijn. De respons op andere vaardigheidsvragen bevestigen nog eens dat Finance in de meeste organisaties verre van volwassen is, qua functie-invulling en – vervulling. 
 
Tweederde van de ondervraagde professionals klaagt dat zij en hun team teveel tijd kwijt zijn aan de basale administratieve taken en processen en het monitoren van LE versus budgettaire targets. Tijd voor strategische zaken als analyseren wat nu de belangrijkste cost-drivers zijn of prijsoptimalisering ontbreekt gewoon. 
 
Het ergste is, zucht CFO magazine, dat zij en collega-vakbladen nu al 20 jaar roepen dat Finance moet professionaliseren, om een strategische business partner te worden, nuttige informatie te leveren en zo relevant te blijven.
Uit hetzelfde onderzoek blijkt helaas dat nauwelijks de helft van de financiële afdelingen serieus gecommitteerd is om rol en positie van Finance op te waarderen. 
 
Er is wel één lichtpuntje: meer en meer financiële afdelingen gaan over tot de rolling forecast. En dat, zegt APQC, is een eerste stap naar een meer strategische bijdrage;  naar effectiever manieren om te plannen en te analyseren wat er echt aan de hand is. Dat geldt ook voor activiteiten als scenario- of voorspellende analyses. Activiteiten die de positie van Finance zouden versterken.
 
Voor (te) veel financials blijft het de grote vraag: moeten we zelf hiermee proactief aan de slag, of blijven we wachten tot we de expliciete opdracht krijgen? 
Gerelateerde artikelen