Waarom accountants hun verdienmodel moeten moderniseren
De accountant als dataregisseur
Hoe wordt u die nieuwe, onmisbare sleutelfiguur? Download hier de whitepaper van Visma.
Administratie- en accountantskantoren staan voor strategische keuzes. Economische omstandigheden, veranderende cliëntbehoeften en technologische ontwikkelingen zorgen ervoor dat de kantoren hun zaken anders moeten aanpakken. Een nieuw verdienmodel is onvermijdelijk en zelfs noodzakelijk. Maar hoe werkt dat? En wat zijn de voordelen?
Corona
Het zijn lastige tijden voor iedereen. Sommige van uw cliënten hebben het misschien heel zwaar, anderen draaien juist heel goed. En wat staat iedereen nog te wachten? De wereld is in één klap veranderd. Samenwerken in de cloud heeft ineens zijn waarde nog meer bewezen dan voorheen en zal dit ook in de toekomst nog meer gaan doen.
Lagere prijzen betekenen dat administratie- en accountantskantoren efficiënter moeten werken om hun kosten te verlagen en meer cliënten nodig hebben om hun omzet op peil te houden. Bovendien hebben ze inzicht nodig in de kostprijs van hun diensten om tot een financieel haalbare en concurrerende prijsstelling te komen. Ze moeten hun zaken dus goed op orde hebben, willen ze de prijsdruk overleven.
Veranderende eisen van cliënten
Cliënten willen niet alleen minder betalen aan hun accountant, ze zijn ook mondiger en kritischer dan vroeger. Automatiseringsoplossingen maken het veel minder ingewikkeld dan vroeger om de administratie te voeren en de nodige rapportages te maken. Moderne ondernemers kunnen meer en kijken vooral om zich heen naar andere mogelijkheden. Banken beschikken bijvoorbeeld al over alle banktransacties waardoor een deel van de administratie al op orde is. Ondernemers besteden de administratie vooral uit omdat ze er geen zin in of tijd voor hebben. Ze verwachten ook meer van hun accountant dan vroeger: ze willen een sparringpartner die hen op een proactieve manier ondersteunt bij het leiden van hun bedrijf en hen vooruitkijkend adviseert.
Verregaande digitalisering van processen
De digitalisering van de processen in de accountancysector gaat steeds verder. Het is tegenwoordig mogelijk het hele administratieve proces geautomatiseerd te laten verlopen, van de invoer van data tot het produceren en aanleveren van btw-aangiften, samenstelverklaringen en jaaraangiften. Doordat het werk sneller gebeurt, worden er minder productie-uren gemaakt. Dat maakt het factureren van uren minder lucratief. Als kantoren al de digitale efficiëntieslag hebben gemaakt, moeten ze dus ook nog de stap zetten naar een ander verdienmodel. Dat gebeurt nog onvoldoende.
Verdienmodel aanpassen
Ondanks de grote uitdagingen in de markt zijn er administratie- en accountantskantoren die het goed doen en zelfs sterk groeien in deze tijd. Maar wat is hiervoor nodig? In slechts enkele stappen tilt u uw kantoor gelukkig al naar een volgend niveau. Eén van die stappen is het aanpassen van uw verdienmodel door over te stappen op abonnementen en value added pricing. Hoe werkt dit?
In plaats van diensten vooral in rekening te brengen op basis van de bestede uren, wordt er in het moderne kantoor gewerkt met abonnementen. Hierbij gebeurt de afrekening aan de hand van aantallen, bijvoorbeeld het aantal loonstroken of btw-aangiften, of op maandbasis. Bij een maandabonnement kunnen cliënten kiezen welke diensten zij voor een vast bedrag afnemen. De diensten kunnen ook in vooraf samengestelde pakketten worden aangeboden. Abonnementen bieden cliënten de zekerheid dat ze niet voor verrassingen komen te staan: ze weten precies wat ze kwijt zijn aan de dienstverlening die hun wordt geboden. In ongunstige economische omstandigheden is dat een groot pluspunt. Het accountants- of administratiekantoor heeft op zijn beurt de zekerheid van vaste inkomsten en een doel om werk efficiënter uit te voeren door verregaande automatisering.
De producten en diensten worden geprijsd op basis van de meerwaarde die ze cliënten bieden, dus aan de hand van value added pricing. Als de accountant een cliënt bijvoorbeeld twee uur werk uit handen neemt en de cliënt kan in die twee uur 500 euro verdienen, waarom zou hij dan geen 250 euro voor de dienst willen betalen? Overigens moet dit wel kunnen worden aangetoond. Daarnaast is het zinvol om na te denken over nieuwe diensten op basis van value-added pricing.
Het toepassen van een nieuwe prijsstrategie is namelijk ook een goede manier om uw kantoor direct te verbeteren. In plaats van value-added pricing kunt u er natuurlijk voor kiezen om een andere prijsstrategie toe te passen. Denk bijvoorbeeld aan een vaste prijs per uur of per dienst. Of het afrekenen op basis van gebruik.
In de whitepaper ‘Verdienmodel aanpassen: waarom en hoe?‘ geven we u van al deze prijsstrategieën een uitleg en de voor- en nadelen van iedere strategie. Ook leest u in de whitepaper nog meer manieren om de processen op uw kantoor te optimaliseren. U downloadt hem gratis op onze website.
Download hier de whitepaper 'de accountant als dataregisseur'