VS ontdekken vakantiegeld

In de concurrentiestrijd om schaars geschikt personeel gaan Amerikaanse bedrijven steeds verder – sommige bieden zelfs vakantiegeld!
Onlangs maakte Grant Thornton US bekend dat werknemers daar zelf mochten bepalen hoeveel vakantie ze opnemen. De redenering is, dat het bieden van dergelijke ‘perks’ of secundarire arbeidsvoorwaarden de werkgever aantrekkelijker maakt, waardoor hij beter in staat is talent te werven en vast te houden.
 
Op de achtergrond speelt dat de arbeidsmarkt in de VS steeds krapper wordt. 
 
 
Voor sommige traditionele economen is het vreemd, dat deze schaarste niet leidt tot hogere salarissen (die stijgen sinds tijden met nauwelijks 2% per jaar). Een van de verklaringen kan zijn, denkt Bloomberg, dat bedrijven concurreren met vakantieregelingen. Vooral in Silicon Valley en andere bloeiende sectoren bieden bedrijven hun werknemers ‘unlimited vacation’; andere gaan zelfs over tot “paid-paid vacations”, met andere woorden: vakantiegeld! 
 
 “Als werknemers blij zijn, zijn ze productiever, en als ze productiever zijn, maken wij meer winst!”  zegt de CEO van data analytics company Workiva, die vaststelt dat vorig jaar 85% van de bijna 1000 werknemers al zijn (betaalde) vakantiedagen heeft opgenomen. In heel de VS  was dat percentage overigens vorig jaar slechts 25%, hetgeen ook al een macro-probleem lijkt te worden. 
De meeste Amerikaanse ondernemingen bieden tegenwoordig wel een (meestal beperkte) vorm van betaalde vakantiedagen, slechts 2%  biedt ‘unlimited’  paid time-off, en maar 1% betaalt daarnaast nog vakantiegeld. De werknemer moet dan wel beloven echt onbereikbaar te zijn – anders moet hij het geld terugstorten!…
 
Gerelateerde artikelen