Vijfde editie Integrale Ketentest SBR voor banken

De vijfde editie van de Integrale Ketentest SBR voor banken gaat vanaf 1 juni van start. SBR voor banken wordt per 1 januari 2017 dé standaard waarmee klanten en hun banken (financiële) informatie digitaal met elkaar uitwisselen. Deze vijfde ketentest, georganiseerd vanuit het Financiële Rapportages Coöperatief (FRC), biedt intermediairs en softwareleveranciers de laatste gelegenheid om hier proactief ervaring mee op te doen.

De introductie van SBR banken heeft grote inspanning verlangd van banken, softwareleveranciers en intermediairs, zowel in hun processen als in de gebruikte software. Intermediairs zullen goed moeten kunnen werken met SBR, om te voorkomen dat de relatie van klanten met hun bank verstoord raakt. Softwareleveranciers moeten hun software hierop inrichten. Per 1 januari 2017 wordt SBR de norm voor ABN AMRO, ING en Rabobank; andere uitwisselingsmethoden (bijvoorbeeld in pdf of Excel) worden hiermee uitgefaseerd.

Uitvoering Integrale Ketentest

De Integrale Ketentest wordt uitgevoerd in samenwerking met het FRC, ABN AMRO, ING, Rabobank, softwareleveranciers en intermediairs. Intermediairs en softwareleveranciers kunnen zich per direct aanmelden voor deelname aan de ketentest. Wanneer de aansluitprocedure nog niet doorlopen is, gebeurt dit eerst. De intermediair stuurt vervolgens over een periode van 2 maanden SBR-berichten in bij de drie deelnemende banken (ABN AMRO, ING en Rabobank). De softwareleverancier moet de intermediair hierbij zo goed mogelijk ondersteunen. Het FRC monitort ‒ als onderdeel van de test ‒ samen met de banken de aansluiting en de aanleveringen. Gedurende de testfase kunnen nog aanwezige defecten worden geïdentificeerd en opgelost. Afhankelijk van het type defect vindt nadere inhoudelijke afstemming plaats.

De Integrale Ketentest SBR voor banken betrekt softwareleveranciers en intermediairs bij het gehele traject: van brondata tot een aangeleverde kredietrapportage bij de bank. Een succesvol afgeronde Integrale Ketentest betekent dat berichten op de juiste wijze zijn opgemaakt, technisch kunnen worden aangeleverd en bruikbaar zijn voor kredietprocessen binnen de banken. Dit garandeert dat intermediairs de klanten van de banken kunnen blijven ondersteunen na 1 januari 2017. Filip Zoeteweij (voorzitter dagelijks bestuur FRC): "Met deze ketentest stimuleert het FRC zowel intermediairs als softwareleveranciers om SBR te integreren in hun processen en procedures. Wij hopen dat veel partijen gebruik willen maken van deze gelegenheid. Bij een succesvolle ketentest beloont het FRC de verrichte inspanningen met een SBR-predicaat."

Predicaten

Wanneer als intermediair of softwareleverancier deelneemt aan de Integrale Ketentest, kan een dergelijk SBR-predicaat in de wacht slepen. Welk predicaat men krijgt, hangt af van de kwaliteit en het volume van de ingediende SBR-berichten:
● Platina predicaat: set van 1.000 berichten succesvol aangeleverd;
● Gouden predicaat: set van 500 berichten succesvol aangeleverd;
● Zilveren predicaat: set van 100 berichten succesvol aangeleverd;
● Bronzen predicaat: set van 10 berichten succesvol aangeleverd.

“Het predicaat toont aan in hoeverre u klaar bent voor de aanlevering van kredietrapportages in SBR aan banken ten behoeve van hun klanten. Deze predicaten worden in het najaar tijdens een feestelijke bijeenkomst uitgereikt,” aldus SBR Banken. “Bent u ook geïnteresseerd in deelname aan de Integrale Ketentest voor banken? Meld u in dat geval direct aan via: info@sbrbanken.nl.”

Gerelateerde artikelen