Vijf tips om als CFO een relevantere business partner te worden
Bedrijven presteren beter, als de CFO een strategische rol speelt, zo luidt de consensus. Maar al te vaak komt dat er niet van en blijft het bij de rol van ex-post boekhouder.
Gedurende de afgelopen jaren van extreme volatiliteit hebben veel ondernemingen hun CFO uitgedaagd om zijn rol te verbreden en verdiepen. De financial (de adviseur) zou verder moeten kijken dan de cijfers, verder dan debet en credit en op tijd de belastingaangifte indienen. Hij of zij zou de strategische planning meer basis moeten geven, mee moeten helpen de business te transformeren en investeringen moeten onderbouwen of op goede gronden moeten afwijzen.
Helaas kwam en komt het er vaak niet van, zie een ander bericht vandaag op deze site.
Maar Accenture geeft de moed niet op. In een onderzoeksrapport getiteld The CFO as Architect of Business Value concludeert de adviseur dat organisaties met een strategische CFO toch heus eerder in staat zullen zijn kansen te grijpen en bedreigingen te vermijden, dan collega-organisaties die het met een ouderwetse boekhouder moeten doen. De evidence is, Amerikaans-wetenschappelijk, statistisch empirisch: bedrijven die het de laatste jaren goed deden hebben gemiddeld vaker zo’n strategische CFO.
Maar wat doen zij dan anders?
Hun geheimen vertaalt Accenture in vijf tips voor hen die dat willen worden – en hun adviseurs!
– Word het eens met de rest van de C-suite over de ideale strategie
– haal maximale waarde uit verbeterde bedrijfsvoering en processen
– manage, monitor en meet de performance – intervenieer strategisch, niet op futiliteiten
– ga digitaal
– zorg voor de juiste financiële competenties.
Meer uitleg via ww2.cfo.com/