Vestia wil mogelijk schadevergoeding KPMG en Deloitte

Woningcorporatie Vestia overweegt de schade te gaan verhalen op de accountantskantoren die de jaarrekeningen over 2009 en 2010 naliepen. Het College van Beroep voor het bedrijfsleven (CBb) oordeelde donderdag dat de accountants zijn tekortgeschoten. Ze hadden de boeken van de corporatie nooit mogen goedkeuren.

Bestuursvoorzitter Arjan Schakenbos van Vestia is tevreden met de uitspraak van het CBb:  “Niet alleen omdat deze uitspraak onze opvatting over de verantwoordelijkheid van de accountants bevestigt, maar ook omdat deze uitspraken goede aanknopingspunten bieden om KPMG en Deloitte aansprakelijk te houden voor de door Vestia geleden schade.” Ook een woordvoerder van Vestia liet het ANP weten dat de uitspraken van het CBb de deur verder openzetten voor schadeclaims. De corporatie, die later in grote financiële problemen kwam, gaat in gesprek met de betreffende firma’s Deloitte en KPMG.

De klacht van Vestia tegen de accountant van Deloitte die de jaarrekening van 2009 controleerde is donderdag voor een deel alsnog gegrond verklaard. Hij kreeg een waarschuwing van het CBb, omdat hij zorgvuldiger te werk had moeten gaan. Wat betreft de klachten tegen de accountant van KPMG die zijn fiat gaf over de jaarrekening van 2010, verwees het CBb terug naar een eerdere uitspraak, waarbij deze al een berisping had gekregen. Een zwaardere maatregel vindt de hoogste rechter in deze zaak niet nodig.

Pieter Lakeman van de Stichting Onderzoek Bedrijfs Informatie (SOBI) voorziet dat de accountantskantoren mogelijk van meer partijen claims tegemoet kunnen zien. SOBI diende ook klachten in over de jaarrekeningen. Lakeman kon donderdag niet zeggen of hij zelf ook een claim aan het voorbereiden is.

Vestia kwam in 2012 in financieel zwaar weer door grote tegenvallers op overeenkomsten die waren bedoeld om renterisico’s af te dekken. Het bedrijf ging voor ruwweg 2 miljard euro het schip in. Andere woningcorporaties moesten bijspringen om de grootste corporatie van Nederland overeind te houden.

Tegen de uitspraken is geen verder beroep mogelijk. De accountantskantoren zijn de woorden van het CBb nog nader aan het bestuderen. Deloitte liet in een eerste reactie weten “teleurgesteld” te zijn. KPMG benadrukte dat het sinds 2010 “vergaande en ingrijpende veranderingen” heeft doorgevoerd om de kwaliteit van zijn controle- en advieswerkzaamheden te verbeteren en het vertrouwen in het bedrijf te herstellen.

Lees ook:

 

 

(Vestia/ANP)

Gerelateerde artikelen