Verzekeraars zien omzet in gevaar door nieuwe technologieën

86 procent van de verzekeraars ziet zijn omzet in gevaar door nieuwe technologieën in de sector. Het merendeel wil daarom in deze zogenoemde InsurTech investeren. Toch is 63 procent huiverig om met startups samen te werken, omdat ze bezorgd is over regulering en dataprivacy. Daarnaast heeft 87 procent van de verzekeraars moeite om personeel te vinden en behouden dat over InsurTech vaardigheden beschikt. Dat blijkt uit onderzoek van accountants- en advieskantoor PwC.

Het merendeel van de verzekeraars (56 procent) verwacht dat tot 20 procent van zijn omzet gevaar loopt door InsurTech. Een op de vijf meent dat dit op kan lopen tot 40 procent, en tien procent schat het risico nog hoger in. “Naast risico’s zien verzekeraars nu in toenemende mate kansen. Ruim de helft (52 procent) geeft innovatie een belangrijke plek in zijn beleidsstrategie. Ook zijn verzekeraars actiever dan voorheen in het volgen van en reageren op innoverende technologieën”, zegt Bas van de Pas, verzekeraarsexpert bij PwC.

Investeringen komend jaar

Verzekeraars willen vooral investeren in data-analyse, blockchain en mobiele applicaties. 94 procent van de verzekeraars vindt innovatie op het gebied van klantinteractie en risico-inzicht het belangrijkst. Om dat te bewerkstelligen, gaat 84 procent komend jaar vooral investeren in data-analyse. Bijna de helft krijgt daarbij hulp van een InsurTech partner. “Die bedrijven helpen verzekeraars data beter te benutten. Hiermee kunnen verzekeraars bijvoorbeeld nieuwe marktsegmenten aanboren, schades en dus claims voorkomen of producten verbeteren doordat ze de klant beter begrijpen”, aldus Van de Pas.

Blockchain

Blockchain wekt ook de interesse van verzekeraars, bijvoorbeeld om claimprocessen verder te automatiseren. 68 procent wil die technologie in 2018 in zijn productiesysteem hebben. Toch loopt het momenteel nog geen storm: het komende jaar gaat 8 procent erin investeren.

Digitale interactie

Op het gebied van digitale interactie is nog veel te behalen. 16 procent van de klanten neem contact op met hun verzekeraar via een app, 25 procent via de website. Verzekeraars verwachten echter dat dit de komende jaren oploopt tot boven de 80 procent, waardoor investeringen hoognodig zijn. Ruim de helft (58 procent) gaat daar komend jaar mee aan de slag.

 

Gerelateerde artikelen