Uw eigen Big Data te koop voor € 700
Het Belgische Proximus biedt ondernemingen, overheden en organisatoren van evenementen rapporten met gegevens over de oorsprong, locatie en recente bewegingen van hun stadgenoten of bezoekers. De gegevens ontleent het telecombedrijf aan de mobiele telefoons in zijn gsm-netwerk. Zo’n rapport is te koop vanaf €700.
Bij een eerdere test in 2015 werden de gegevens van bezoekers van de herdenking van 100 jaar Eerste Wereldoorlog verzameld en geanalyseerd, in opdracht van Toerisme Vlaanderen. Aan de hand van gsm-gegevens werd nagegaan na uit welk land de toeristen in de Westhoek kwamen, welke plekken ze bezochten en waar ze overnachtten. Het werd toen al duidelijk dat "big data" een belangrijke nieuwe omzetbron van Proximus zou kunnen worden.
Met de lancering van de tool MyAnalytics zet de telecomoperator nu een nieuwe stap. Elke geïnteresseerde partij kan voortaan bij Proximus terecht voor dit soort marktonderzoek, gebaseerd op bewegingen van mobiele telefoons. Uiteraard blijft alles anoniem.
MyAnalytics mikt op toeristische diensten, organisatoren van evenementen, marketeers en beslissers in mobiliteitsmanagement. Voortaan kunnen bijvoorbeeld gemeenten te weten komen uit welke regio bezoekers van de lokale markt komen, via welke wegen, hoe lang ze blijven en wanneer ze weer vertrekken. De basisprijs is 700 euro, een rapport is 48 uur na aanvraag beschikbaar. Op korte termijn zal Proximus ook rapporten in real time en over kleinere gebieden aanbieden.
In ons land zijn gelijksoortige ontwikkelingen gaande rond bijvoorbeeld de zogenaamde ‘smart cities’.