Twee derde zzp’ers weet niet wat fiscale jaarruimte is
Dit blijkt uit onderzoek* dat is uitgevoerd door onderzoeksbureau GfK in opdracht van BrightPensioen en Allianz.
Bijna twee derde (63%) van de zzp’ers weet niet wat fiscale jaarruimte is. Onder zzp’ers tussen 25 en 35 jaar is dat zelfs 77 procent. 61 procent van de zzp’ers die wel weet wat fiscale jaarruimte is, weet echter niet hoe ze dat kunnen berekenen. 49 procent zegt dat hun accountant wel weet hoe de jaarruimte moet worden berekend. 25 procent van deze groep heeft nog nooit zijn jaarruimte berekend of laten berekenen. 38 procent van deze groep heeft de jaarruimte weleens door zijn accountant laten berekenen.
Zzp’ers laten veel geld liggen
Bijna alle (91%) zzp’ers schatten het belastingvoordeel van het gebruik van de fiscale jaarruimte te laag in. Sjaak Zonneveld, commercieel directeur van BrightPensioen: “Er is gevraagd hoeveel procent men denkt extra te moeten inleggen om hetzelfde resultaat te halen zonder het fiscale voordeel. Het juiste percentage is tot 50-60 procent. Maar 9 procent van de zzp’ers heeft dat goed. De rest denkt veel minder extra in te hoeven leggen. 24 procent denkt zelfs dat een extra inleg tot 10 procent al genoeg is om het misgelopen fiscale voordeel door jaarruimtegebruik te compenseren. Zzp’ers die wel jaarruimte hebben maar dit niet gebruiken, laten veel geld liggen. ”
35 procent van de zzp’ers denkt dat fiscale jaarruimte te maken heeft met hele andere zaken zoals de verhouding zakelijke – privé autokilometers of het berekenen van de hoogte van een arbeidsongeschiktheidsverzekering.
Zelf of de accountant?
Van de zzp’ers die weten wat fiscale jaarruimte is, berekent 37 procent het zelf. Een kwart (24%) vindt het makkelijk te berekenen en 13 procent vindt het moeilijk. Sjaak Zonneveld: “De accountant heeft een enorme meerwaarde voor de zzp’er als het gaat om het benutten van jaarruimte blijkt uit de cijfers in dit onderzoek.”
* Onderzoek GfK ‘kennis jaarruimte’, november 2017, onder 511 zzp’ers, in opdracht van BrightPensioen en Allianz.
[avg-advertorial slug=”onmisbare-e-learning-voor-ambitieuze-financials”]