Klant neemt afscheid maar verwacht nog wel een jaarverslag

Nadat een klant begin 2022 afscheid nam van zijn accountant verwachtte hij nog wel een jaarverslag van 2021. Die kwam er niet, want de opdracht was immers beëindigd, reageerde de beklaagde in de Accountantskamer.

Door Michiel Satink

Zaaknr. 22/1302

De tuchtzaak draait voornamelijk om één mail en de woorden die daarin gekozen zijn, de verwachting die deze bij de klager opwekten en het ongeloof bij de accountant dat die verwachting er überhaupt was. In januari vorig jaar bedanken de klant en zijn vrouw de accountant voor de diensten van de afgelopen jaren maar ze gaan nu afscheid nemen. Kwartaal vier wordt nog gewoon door de accountant afgewerkt, reageert hij. “In maart of april beginnen we met het jaarwerk 2022 en dan kunnen we die van jullie ook meenemen'', staat even verderop in zijn reactie. Maar wat bedoelde hij daarmee? “Dat we alle aangeleverde stukken, bonnen, openstaande vragen verwerkt hebben. Verder niets.''

De klagers menen echter dat ze nog een jaarrekening krijgen. Als de Belastingdienst maant om haast, begint hun nieuwe accountant te bellen en te mailen. Telkens krijgen ze geen reactie van hun vorige accountant, is het verwijt. Als in het najaar dan echt een boete dreigt, geven klagers hun nieuwe accountant dan maar de opdracht die jaarrekening te maken. Het kost ze 1.800 euro. “Wij willen dat geld terug'', zegt de vrouw, die op de zitting ook meteen de zaak aan haar man zal vertalen. Deze Amsterdamse fysiotherapeut kan wel een paar woordjes Nederlands, maar is de taal verder niet machtig.

Van een taalbarrière is verder geen sprake. Het is vooral een interpretatie van die mail de beide partijen dwars zit. En een verschil in begrip: want de klagers hebben toch allemaal facturen in 2021 betaald, dan moet die jaarrekening uit dat jaar toch ook komen? “Zij hebben afscheid genomen dus we hebben geen jaaroverzicht verzorgd. Daar is nooit opdracht toe gegeven en ik heb dat ook niet in rekening gebracht. Als je naar een andere accountant stapt en die brengt dat werk in rekening dan is dat niet meer dan logisch'', reageert de accountant rustig. Wat hij vooral wil zeggen is: hoe kan van hem, nadat ze al afscheid genomen hebben, nog in 2022 verwacht worden dat hij de jaarrekening 2021 voor ze gaat samenstellen?

De voorzitter poogt de twee partijen nog nader tot elkaar te brengen. Als de accountant nou een overzicht van zijn facturen van 2021 maakt, zou dat helpen? Dat de klagers zo zien dat de jaarrekening 2022 niet in rekening is gebracht? “Hij neemt de telefoon niet op en komt afspraken niet na. We hebben je niet voor niets betaald en we voelen ons in het ootje genomen'', reageert een van de klagers meteen.

In zijn laatste woord komt de accountant nog terug op dat de klagers refereerden aan 'fouten in het verleden'. Hij vertelt dat de klagers in oktober 2021 een hypotheek wilden aanpassen en snel tussentijdse cijfers nodig hadden. Dat paste niet in de planning van de accountant. De hypotheekadviseur vond vervolgens de winst niet toereikend genoeg. “Toen wilden ze dat ik aan die cijfers ging sleutelen. Daar begon de irritatie'', zegt hij. En hij heeft altijd op vragen en verzoeken gereageerd. Alleen op dat verzoek ging hij dus niet in.

De uitspraak: Tuchtrechter: klant nam afscheid dus volgt geen IB-aangifte
 

 

Gerelateerde artikelen