Tesco boekhoudschandaal begon met een email van een klokkenluider
Net benoemde CEO kreeg telefoontje van hoofd juridische zaken: er is iets grondig mis…
Drie weken nadat hij benoemd was als CEO van supermarktgigant Tesco kreeg Dave Lewis op vrijdag een vervelend telefoontje. Zijn General Counsel Adrian Morris vertelde hem dat hij zojuist een email ontvangen had van iemand van de afdeling Finance – met de beschuldiging dat die afdeling bewust de winstverwachting over de afgelopen zes maanden met een slordige 250 miljoen pond had opgekrikt.
Lewis en Morris ondernamen blijkbaar meteen actie. Ze stelden een onderzoeksteam samen dat het hele weekend op het hoofdkantoor de boeken doorploegde. Maandagochtend om 7 uur besloot Lewis dat er genoeg belastends was gevonden om de noodklok te luiden. Zo melden betrouwbare bronnen …
De rest is geschiedenis – en onderstreept nog eens het belang van de aanwezigheid van medewerkers die bereid zijn hun nek uit te steken, als het gaat om het opsporen – en tegengaan – van ‘corporate misbehaviour’ . Of, zoals het voormalig hoofd van de anti-corruptieafdeling van het Serious Fraud Office Robert Amaee het verwoordt: “Een van de weinige manieren om erachter te komen wat zich in de Board Room en elders afspeelt is via een klokkenluider.”
Ook de huidige directeur van het SFO David Green erkent de belangrijke rol van de whistleblower – zijn dienst zoekt tegenwoordig in een vroeg stadium van een onderzoek contact met interne bronnen om de onderzoekers te helpen.
Meer over de Tesco-zaak en over de rol van klokkenluiders in het UK via bloomberg.com.