Supermarkt bindt strijd aan met suiker: wie zorgt voor assurance?

Als een supermarkt beweert dat de strijd wordt aangebonden met suiker in producten, wie controleert dan dergelijke toezeggingen? Want hoe weten we dat dergelijke beloftes worden nageleefd?

Dit vraagt KPMG-partner Arvid de Bruin zich af in het artikel Beloftes naleven: Don’t sugarcoat the truth.

De Bruin: “Als accountant ben ik van oudsher bezig om betrouwbaarheid toe te voegen aan financiële informatie van een organisatie. Maar het toevoegen van betrouwbaarheid is ook van toepassing op niet-financiële informatie: is de informatie over dit drankje of deze saus correct en zit er daadwerkelijk minder suiker in? Pas dan kan ik beoordelen of het past bij een gezonde levensstijl.” Hij vervolgt: “Externe accountants hebben een rol bij de betrouwbaarheid van beide soorten informatie. De eerste, het toevoegen van betrouwbaarheid aan financiële informatie, noemen we audit. De tweede, het toevoegen van betrouwbaarheid aan niet-financiële informatie, noemen we assurance.”

Volgens De Bruin zijn bij het initiatief van supermarktketen Albert Heijn om gezondere producten te maken, de belangrijkste ingrediënten aanwezig voor het bieden van assurance:
• Drie partijen: verschaffer van informatie (supermarkten), gebruiker van informatie (consument) en de controleur (externe accountant);
• Geschikt onderwerp: belofte om –o.a.- de hoeveelheid suiker in voedsel te reduceren;
• Criteria waaraan kan worden getoetst: het verlagen van energiedichtheid van producten via reductie van suiker en/of (verzadigd) vet en/of portiegrootte te verkleinen.

De Bruin: “Aan de externe accountant, als controleur gericht op de betrouwbaarheid van informatie, dan de schone taak om een duidelijk antwoord te geven op de vraag: is de informatie over het naleven van deze belofte betrouwbaar? Don’t sugercoat the truth!”

 

Gerelateerde artikelen