Stopt Scania met waterstofaangedreven vrachtwagens?

Verduurzaming van transport & logistiek

De Zweedse vrachtwagenfabrikant Scania verwacht dat waterstof geen cruciale rol zal spelen in de overgang naar verduurzaming van zware vrachtwagens. De focus van truckontwikkelaars lag lange tijd op waterstofbrandstofcellen maar nu wordt bij Scania ingezet op verbetering van de accu’s voor zwaar vrachtvervoer. Dat meldt een britse website voor vergroening van bedrijven.

  • Scania voorspelt dat tegen 2030 50% van de vrachtwagens in de EU batterij-aangedreven zal zijn.
  • De wereldwijde implementatie van zware elektrische voertuigen blijft ver achter bij klimaatdoelstellingen.
  • De druk neemt toe op fabrikanten om de productie van elektrische vrachtwagens te versnellen.

Scania zegt nu de waterstoffase over te slaan en rechtstreeks over te stappen van diesel naar batterij-aangedreven vrachtwagens. Het bedrijf gaat er vanuit dat batterijtechnologie voldoende ontwikkeling door zal maken. Volgens Camilla Dewoon, hoofd duurzaamheid bij Scania, verbeteren batterijen namelijk zó snel dat de meest recente batterijen een levensduur hebben van 1,5 miljoen kilometer ‘wat meer is dan de levensduur van het voertuig zelf’. De angst voor ‘range anxiety’ is daarmee overbodig.

Begin 2024 stonden er bijna 148.000 zware vrachtvoertuigen in Nederland geregistreerd, aldus het CBS. Deze voertuigen bestaan uit vrachtauto’s (42%) en trekkers voor oplegger (58%).  Op 1 januari 2020 reed 96,2% van de zware vrachtvoertuigen en bussen op diesel.

Accu’s boven waterstof

Een eerdere scenario dat door het bedrijf werd onderzocht, stelde een overgang naar brandstofcellen voor, maar volgens Dewoon zijn batterijen veel efficiënter; brandstofcellen op waterstof verliezen in totaal 75% van hun energie terwijl batterijen slechts 25% verliezen.

Oplaadtijd gelijk aan verplichte rusttijden

Daarbij worden de oplaadtijden gecombineerd met nieuwe EU-veiligheidsregels voor truckchaufeurs. Nieuwe regels schrijven voor dat zij verplicht 45-minuten pauze moeten nemen na een rit van 4,5 uur achter het stuur te hebben gezeten. In deze wachttijd zouden accu’s opgeladen kunnen worden. Scania gaat er vanuit dat vrachtwagenbatterijen in gebruik zullen worden genomen die volledig kunnen worden opgeladen in 45 minuten. Het bedrijf zegt samen te gaan werken met andere vrachtwagenfabrikanten zoals Volvo, Mercedes/Daimler en DAF om in de EU 1.700 laadstations te bewerkstelligen.

De Corporate Sustainability Due Diligence Directive (CSDDD) is een EU-richtlijn die bedrijven verantwoordelijk houdt voor het voorkomen en aanpakken van misstanden in hun toeleveringsketens, zoals mensenrechtenschendingen, milieuschade en schendingen van arbeidsnormen. Bedrijven die onder de CSDDD vallen, moeten alle schade die ze veroorzaken aan milieu en mensen identificeren, beperken en stoppen. Dit betekent dat bedrijven niet alleen due diligence moeten uitvoeren op hun eigen transport- en veroer maar ook op de activiteiten van dochterondernemingen en andere entiteiten in hun waardeketen waarmee ze een directe en indirecte relatie hebben, waaronder transportbedrijven.

Toekomstverwachtingen

Scania verwacht dat tegen 2030 50% van de vrachtwagens in de EU batterij-aangedreven zullen zijn, en tegen 2040 zal dit 100% zijn. Echter, er zal zeker druk zijn om deze doelstellingen aan te scherpen omdat ze alleen betrekking hebben op nieuwe voertuigen, terwijl de gemiddelde vrachtwagen een levensduur heeft van ongeveer 10 jaar op de weg.

In Nederland had Scania in 2022 een marktaandeel van 13,9% op het gebied van nieuwe trucks. Dit komt neer op 1809 stuks  die dat jaar werden afgeleverd. Daarmee was Scania de enige fabrikant die marktaandeel won in vergelijking met de concurrentie.

Schoner vrachtvervoer noodzakelijk voor klimaatdoelstelling

De weglogistiek staat in de EU onder druk om te verduurzamen. Een recent rapport van het denktank Carbon Tracker stelt dat fabrikanten er niet in slagen elektrische vrachtwagens sneller te introduceren zodat deze in lijn zijn met klimaatdoelstellingen en aankomende regelgeving.

13 miljoen emissieloze vrachtwagens

Om in lijn te zijn met het Net Zero-emissiescenario van het Internationaal Energieagentschap, moeten tegen 2035  wereldwijd meer dan 13 miljoen zware voertuigen met nul emissies ronderijden. Vorig jaar werden er echter minder dan 100.000 uitstootloze trucks geproduceerd; minder dan 2% van de wereldwijde productie.


Als toonaangevende bron voor accountantnieuws, strategieën en inzichten in finance en accountancy, helpt accountantweek.nl accountants, controllers en hoger financieel management om voorop te blijven lopen. Schrijf u daarom nu in voor de heldere, korte en makkelijk leesbare nieuwsbrief van Accountantweek voor een overzicht van al het relevante nieuws, alle unieke en inspirerende (netwerk)evenementen en belangrijkste meningen of volg ons op Linkedin.


Gerelateerde artikelen