State of Compliance 2016: compliance hoort onlosmakelijk bij strategie
Er moet een duidelijke koppeling zijn tussen het compliance-beleid en de strategie van een organisatie, stelt PwC in de nieuwe editie van de State of Compliance. Alleen als die geëxpliciteerd wordt, is het doenlijk een bedrijfscultuur te koesteren die ethisch handelen en compliance aan alle regels bevordert, ja als de gewoonste zaak van de wereld ziet.
Dit jaar bevestigt 78% van de deelnemers dat er in hun organisatie iemand formeel belast is met ‘compliance’, illustratief voor het belang dat er aan gehecht wordt. Maar, zegt 98% van de respondenten, hoewel hun senior management met de mond volledig gecommitteerd is aan ethiek en compliance, blijkt die top dat volgens 55% die top de verantwoordelijkheid of geheel te delegeren, of slechts ad hoc zich ermee te bemoeien. En die discrepantie wordt heus opgemerkt door de rest van de medewerkers – slechts 16% van de deelnemers aan het onderzoek denkt dat in hun organisatie de leiding de echte compliance-voorvechters zijn.
Overal stijgt de regeldruk en elk nieuw voorschrift maakt compliance management nog complexer. En vaak ook minder effectief, laat staan efficiënt: 77% erkent geen enkel formeel risicomanagement beleid (ERM) te hebben, en als dat er al is heeft slechts de helft expliciet aandacht voor compliance-risico’s.