Slecht bestuur en steeds complexer wetgeving bedreigen levensvatbaarheid Belgische Sociaal Secretariaten
Slecht bestuur en complexere sociale wetgeving veroorzaken een financiële malaise bij de sociale secretariaten. Een op de drie draait met verlies, zo schrijft De Standaard vandaag.
Een sociaal secretariaat is in België de naam voor een organisatie, die voor werkgevers enkele administratieve taken verzorgt, zoals salarisadministratie, de administratie rond arbeidsongeschiktheid en verzuim, (digitale) aangiften voor de overheid, innen en doorstorten van sociale premies en belastingen.
Negen op de tien Belgische bedrijven maken gebruik van de diensten van zo een sociaal secretariaat, waarvan er 35 actief zijn. Samen doen ze de loonadministratie voor ruim 200.000 werkgevers met meer dan 4 miljoen werknemers.
Tot voor enkele jaren was dit een zeer winstgevende activiteit. Namens de overheid innen de secretariaten jaarlijks 32 miljard euro aan sociale bijdragen en nog eens 18 miljard euro bedrijfsvoorheffingen.
Maar de laatste tijd doen vooral de stijgende automatiseringskosten de winstgevendheid sterk dalen. Een van de oorzaken vormen de frequente herzieningen van de sociale en belastingwetgeving, die vaak ‘retroactief’ van kracht worden. Bovendien dwong de vorige regering di Rupo de secretariaten de door hen geïnde bedragen sneller over te maken aan de overheid.
Boekten voor de secretariaten vóór de crisis nog 75 à 80 miljoen euro winst, in 2013 was dit teruggevallen tot 19 miljoen euro. En 2014 belooft geen verbetering.