SEC: pas op met creatief boekhouden

Steeds meer Amerikaanse ondernemingen houden er een dubbele boekhouding op na: een volgens US GAAP, voor de SEC, en een voor de financiële PR, op basis van ‘fancy metrics’.
Het is niet verboden om naast rapportages volgens de Generally Accepted Accounting Principles ook op andere wijze de bedrijfsresultaten te presenteren – maar het moet niet te gek worden, vindt de SEC. Want daarmee wordt de aandeelhouder niet beter geïnformeerd, maar bestaat het risico dat hij ( of zij) juist in de luren gelegd wordt.
 
Een bekend voorbeeld is Groupon, dat resultaten rapporteerde waarin een aantal grote kostenposten niet meegenomen waren. En het zijn niet alleen de tech-startups die groeien en bloeien zonder ooit echt winst te maken.
Ook het eerbiedwaardige Conoco (opgericht in 1875) kreeg onlangs een officiële waarschuwing van de SEC voor het promoten van non-standaard accounting-methoden – waardoor het als olieboorder de daling van de olieprijs uit de ‘openbare’ boeken wist te houden en de winst met $755 miljoen oppoetste. 
 
Conoco verdedigde zich door te stellen dat het investeerders wilde laten zien wat de echte prestaties van het bedrijf waren, zonder de vervuiling van prijsdalingen, waar het bedrijf zelf weinig aan kon doen… Maar de SEC vond deze benadering al te gortig en dwong het oliebedrijf de persberichten aan te passen. 
 
Creatief boekhouden is van alle tijden, maar nieuwe ‘metrics’ die weinig of niets te maken hebben met GAAP (of IFRS)  lijken steeds populairder te worden, vooral in de berichten voor analisten en het publiek. Van de  Standard & Poor’s 500 Index  rapporteerden in 2014 liefst 334 ondernemingen ook in non-GAAP, zo berekende The Analyst’s Accounting Observer. “Het is een beetje raar dat steeds meer bedrijven bepaalde kosten als niet relevant lijken te beschouwen,” vindt Jack Ciesielsk van de Observer, “terwijl die kosten wel degelijk vanuit het kapitaal, ingebracht door de aandeelhouders, betaald moeten worden.” 
 
 En te vaak lijkt ook Wall Street zelf die rooskleurige views op de werkelijkheid mee te laten wegen in de koersen.  Meer voorbeelden van creatief boekhouden, de risico’s en de bedoelingen erachter leest u via 
Gerelateerde artikelen