Ruim 80% accountantskantoren maakt gebruik van online marketing
In de maanden april en mei 2016 deden Break Out Marketing en Novak onderzoek naar het online marketing gebruik van accountantskantoren in Nederland. Hieronder de belangrijkste resultaten van het onderzoek op een rij.
Doelen online marketing
Uit het onderzoek blijkt dat het creëren van een imago voor de accountantskantoren het belangrijkste doel is om online marketing in te zetten. Dit gaf 65% van de accountancy aan. Daarnaast zijn het overbrengen van expertise (50%) en het creëren van bereik (47%) belangrijke doelstellingen.
Bekendheid online marketinginstrumenten
Het bekendste online marketing instrument in de accountancy is e-mailmarketing (88%), met een klein verschil ten opzichte van social media marketing (86%). Zoekmachine-optimalisatie (SEO, 79%) en zoekmachine adverteren (SEA, 64%) volgen op gepaste afstand.
SEO en content marketing
Op het gebied van zoekmachine-optimalisatie (SEO) en content marketing liggen er kansen voor accountantskantoren. Uit het onderzoek blijkt dat 38% van de accountancy niet aan SEO denkt tijdens het schrijven van nieuwe content. Door bij het schrijven van content rekening te houden met SEO, wordt content beter geïndexeerd waardoor geïnteresseerden eerder bij de content uitkomen.
Accountancy en social media
Ondanks de bekendheid met social media marketing (86%), wordt dit nog niet zo breed ingezet door accountantskantoren. Uit het onderzoek blijkt dat slechts twee op de drie kantoren (67%) social media gebruiken. Dit betekent dat 33% van de accountantskantoren de kansen van social media nog onbenut laat. Verreweg het populairste kanaal onder de accountancy is LinkedIn, waar 97% op actief is. Op gepaste afstand gevolgd door Twitter met 71% en Facebook met 57%.
Doelen social media
Accountantskantoren die gebruik maken van social media geven aan dat de belangrijkste reden hiervoor het informeren van klanten (85%) is. Andere belangrijke doelstellingen zijn het werven van nieuwe klanten (71%) en het verbeteren van het imago (71%).
Social media strategie accountantskantoren
Vaak zit er nog weinig idee achter de inzet van social media door accountantskantoren, ondanks dat er diverse doelen worden aangegeven. Uit het onderzoek blijkt namelijk dat 61% van de accountantskantoren die social media inzetten geen duidelijke strategie heeft geformuleerd. Hier kunnen accountantskantoren nog kansen benutten om doelgerichter te werken.
Social advertising door accountancy
Social advertising is een online marketing oplossing die op dit moment nog weinig gebruikt wordt door accountantskantoren. Driekwart (75%) van de accountancy geeft aan dat zij geen social advertising inzetten. Slechts een kwart maakt dus gebruik van de mogelijkheden om de content die ze delen gericht bij een doelgroep onder de aandacht te brengen. Dit is opvallend, aangezien 71% aangeeft met social media nieuwe klanten te willen bereiken.
De toekomst van accountancy en social media
Accountantskantoren onderkennen het belang van social media wel steeds meer. 61% van de kantoren verwacht namelijk in de toekomst meer met social media te gaan doen. Ook van de kantoren die op dit moment nog niets met social media doen, verwacht 67% dit in de toekomst op te pakken.
(Break Out Marketing)