Roulatie van accountantskantoren: waarom eigenlijk?
Choudhury ziet wereldwijd twee tegenstrijdige trends. Enerzijds wordt er gewerkt aan de implementatie van regels inzake de verplichte roulatie van accountantskantoren, tegelijkertijd zijn er jurisprudenties die terugkeren op hun schreden en de verplichte kantoorroulatie juist weer naar de prullenbak verwijzen.
Zo kondigde de South African Independent Regulatory Board for Auditors (IRBA) vorige week een tijdlijn aan voor de invoering van nieuwe vereisten voor verplichte roulatie van accountantskantoren. In dezelfde week liet de Monetary Authority of Singapore (MAS) weten de regels inzake kantoorroulatie te laten varen.
Choudbury vraagt zich af wat er aan de hand is. Volgens hem is er onduidelijkheid over het “waarom” van de kantoorroulatie. Leidt verplichte accountantsroulatie nu tot sterkere onafhankelijkheid van accountants? Worden beleggers er beter door beschermd? Gaat de kwaliteit van accountantscontroles er door omhoog? Of kunnen er ook negatieve gevolgen zitten aan de verplichte roulatie van externe accountants, zoals uit onderzoek van MAS zou blijken?
Onlangs organiseerde IFAC een aantal rondetafels, waar zakelijke leiders en toezichthouders lieten weten dat het bij juiste regelgeving omtrent dit onderwerp niet alleen om het antwoord zou moeten draaien, maar dat het stellen van de juiste vraag centraal zou moeten staan. Essentieel is om vanaf het begin helder te hebben wat je met regelgeving wilt bereiken.
Choudbury wijst, zonder het met zoveel woorden te benoemen, op de chaos die momenteel wereldwijd gaande is betreffende de regelgeving inzake accountantsroulatie. In veel landen wordt gewerkt aan de invoering ervan, terwijl andere landen de zaak terugdraaien: “South Korea, Argentina, and Brazil have implemented and discontinued the policy for certain sectors; the EU is now implementing with numerous variations across Member States—some of which, such as Spain and Italy, had previously implemented and discontinued the policy; and the US House of Representatives in 2013 voted 321-62 to prohibit the Public Company Accounting Oversight Board from requiring mandatory audit firm rotation.”
En deze lijst is verre van volledig. Ondertussen hebben wereldwijd opererende ondernemingen hun handen vol aan het coördineren van hun accountantscontroles. Deze lappendeken aan regelgeving leidt alleen maar af van waar het eigenlijk om zou moeten gaan, te weten focussen op auditkwaliteit, aldus Choudbury.