PwC: Robotisering vernietigt driekwart mbo-banen in financiële sector
Deze conclusie voedt de discussie over robotisering die vorige week ontstond naar aanleiding van een rapport van de Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid (WRR). Volgens de raad kost de robotisering minder banen dan gevreesd. Critici wezen vervolgens op de aankondiging van de Rabobank, die negenduizend banen in vooral de middengroep van administratieve krachten gaat schrappen.
Routinematig werk
‘Ons onderzoek laat ook zien dat technologische oplossingen vooral in het middensegment steeds meer het routinematig werk van mensen overnemen. Terwijl de vraag naar mensen die specifiek hoog- en laaggeschoold werk doen, stijgt’, aldus PwC-partner Robert Charlier.
Vooral in de financiële en zakelijke dienstverlening hebben deze ontwikkelingen een grote impact op de businessmodellen. Bij bedrijven in deze sector zijn veel werkzaamheden te standaardiseren en volgens vaste procedures en algoritmes door computers uit te voeren. Het gevolg is dat deze bedrijven niet alleen minder mensen, maar ook werknemers met andere competenties nodig hebben. ‘De verwachting is dat daar driekwart van de mbo-banen verdwijnt.’
Concurrentie uit andere hoek
Daarbij komt dat de concurrentie niet alleen meer vanuit de traditionele partijen komt, maar ook vanuit zogenoemde FinTech-bedrijven, aldus Charlier. ‘Die kunnen hele of een deel van processen overnemen. Waarbij ze soms een betere kwaliteit tegen een lagere prijs bieden. Daarnaast hebben deze bedrijven een grote aantrekkingskracht op talent, omdat ze veel betere doorgroeimogelijkheden bieden en het imago van een moderne werkgever nastreven.’
Menselijke interpretatieslag
Charlier ziet in de toekomst vooral kansen voor mensen met een universitaire opleiding. ‘Er zijn namelijk mensen nodig die de mogelijkheden van digitalisering en robotisering kunnen toepassen. Op hoog niveau is hiervoor altijd niveau een menselijke interpretatieslag nodig.’
Personeelsbestand
Een van de gevolgen is dat bedrijven hun personeelsbestand anders gaan inrichten, zo blijkt uit het onderzoek van PwC. Charlier: ‘In 2025 bestaat het medewerkersbestand van een bedrijf in de zakelijke en financiële uit een de flexibele schil. Nu ligt dat percentage op maximaal twintig procent. De flexibele schil wordt straks niet alleen ingezet om grote drukte op te vangen, maar vooral om specifieke capaciteiten in huis te halen. Op die manier kunnen bedrijven én werknemers snel op veranderingen reageren en waarde blijven toevoegen. Dat bewustzijn en vermogen noemen we employagility, een belangrijke eigenschap in de toekomst.’