PwC, KPMG, EY: Wie heeft de beste klanten in Duitsland?
KPMG heeft wel de meeste Dax-cliënten en ook de duurste, Deutsche Bank met een fee van € 76 miljoen. Maar daar moet vóór 2021 gerouleerd worden…
En door die ‘verpflichtende Abschlussprüferrotation’ moeten KPMG, Deloitte, PwC en Ernst & Young de forse Duitse koek binnenkort opnieuw gaan verdelen.
De controle-opdrachten voor aan de DAX genoteerde ondernemingen brengen veel meer op dan hetzelfde werk voor de kleinere ondernemingen. Uit een analyse van de jaarverslagen trekt Finance Magazine een aantal conclusies en lijnen voor de toekomst.
Met Deutsche Bank genereert KPMG Duitsland op afstand het hoogste honorarium: € 76 miljoen. 53 miljoen voor de Wirtschaftsprüfung , de rest verdiende KPMG met aanpalende diensten zoals fiscaal advies. Overigens blijkt uit nadere bestudering, dat €38 miljoen gefactureerd werd aan DB-dochters buiten Duitsland, door andere KPMG-vestigingen.
Geen prettig vooruitzicht, althans voor KPMG, dat die omzet door de verplichte roulatie binnenkort naar de concurrent gaat…
KPMG heeft gelukkig ook de tweede meest profijtelijke klant: Daimler Benz, goed voor €54 miljoen omzet in 2015 – waarvan 21 miljoen door buitenlandse dochters betaald werd. En het kantoor heeft ook op twee na duurste, Allianz verzekeringen, als klant, dat in totaal ook voor €54 miljoen gefactureerd kreeg – maar daarvan werd slechts 18 miljoen aan KPMG Duitsland betaald.
Ernst&Young Duitsland heeft de op drie na meest profijtelijke klant, Siemens, dat € 51 miljoen accountantskosten opvoert ( 45% daarvan betaald aan EY Duitsland). Daarnaast heeft EY nog twee ‘kleine’ Dax-klanten, HeidelbergCement (7 miljoen aan fees) en Beiersdorf (2 miljoen).
Daarmee komt de totaal-omzet aan beursgenoteerde klanten voor EY Duitsland op zo’n 60 miljoen – niet veel vergeleken met de € 330 miljoen van KPMG (met 18 DAX-klanten) en PwC, dat 9 DAX-klanten telt.
Met de verplichte roulaties in het vooruitzicht is de grootste kanshebber voor de volgende hoofdprijs in ons buurland dus: PwC, dat vorig jaar in totaal voor 240 miljoen euro factureerde aan 9 DAX-ondernemingen – waarvan er 3 alleen de kosten in Duitsland in de boeken opnamen, dus in totaal is de fee-omzet van PwC waarschijnlijk nog hoger. Grote klanten zijn hier E.on ( 45 miljoen) Commerzbank (38 miljoen)Bayer (36 miljoen) en RWE ( 25 miljoen).