PwC helpt voetbalclubs (en sponsors) risico’s te managen

Een unit van PwC is al drie jaar gespecialiseerd in ‘sports Intelligence’ - een nieuwe accountantsdienst!
Overweegt u, of een van uw klanten, de plaatselijke voetbal-, hockey-, atletiek- of golfclub te sponsoren? Zo ja, dan bent u vast benieuwd hoe u zeker kunt stellen dat uw investering niet reddeloos verloren gaat.
Een van de opties die u dan heeft is een beroep te doen op een specialistische dienst van PricewaterhouseCoopers.
Hun ‘sports intelligence’ groep is een afsplitsing van hun ‘global intelligence group’, die bestaat uit een vierhonderd professionals wereldwijd – vooral voormalige spionnen en politiemensen, die allerlei inlichtingendiensten verlenen aan ondernemingen.
 
De sports-groep verzamelt en weegt alle mogelijke risico-gerelateerde inlichtingen over clubs, teams, spelers en risico’s en adviseert over beleid en protocollen om de betreffende risico’s te beheersen en de gevolgen te mitigeren.
Denk aan het kopen van nieuwe spitsen, doping, het verkopen van matches en andere vormen van corruptie, maar ook cyber- en terroristische dreigingen en zelfs natuurrampen.
 
De aanleiding voor het ontstaan van de groep waren de vele recente schandalen op Olympisch, nationaal en lokaal niveau rond allerlei sporten, atleten en hun bobo’s. Het Global Intelligence team besloot een speciale sectie zich te laten concentreren op de risico’s, door dergelijke schandalen gecreëerd. De meest in het oog lopende zaken die het team ‘behandeld’ heeft betroffen onderzoeken naar nieuwe spelers in rugby,voetbal en basketbal. 
 
“Als een bedrijf een nieuwe CFO wil aannemen, kunnen ze ons inhuren om de achtergronden van de betreffende kandidaat na te gaan. Datzelfde geldt voor een nieuwe midvoor of linksback – beslissingen waarbij het niet zelden om heel wat meer geld gaat dan bij die CFO!”
Meer weten over de specifieke risico’s rond topsport(sponsoreing)? Lees het artikel op cfo.com
Gerelateerde artikelen