PwC ergert conservatieve Australiërs
PwC heeft uitgerekend hoeveel een referendum over het homohuwelijk in Australië zou gaan kosten. Tegenstanders van dat huwelijk verwijten PwC vooringenomenheid en stemmingmakerij.
Big Four kantoor PwC heeft zich in Australië de woede van een flink deel van de bevolking op de hals gehaald. Niet vanwege onvolkomenheden in audits of het faciliteren van belastingontwijking door grote bedrijven – maar door een onderzoek naar de maatschappelijke kosten van een refendum over de (on)wenselijkheid van het homohuwelijk.
Net als in ons land rond het Associatieverdrag, woedt er in Australië een soms verbitterde strijd om de vraag of de Australiërs in een referendum zouden moeten mogen uitmaken of homo’s in dat land zullen mogen trouwen, of dat het parlement in staat moet worden geacht deze simpele beslissing te nemen.
Conservatieve tegenstanders van het homohuwelijk willen een uitspraak van het volk – de progressieve elite vindt dat de volksvertegenwoordigers de keuze kunnen, mogen en moeten maken.
In dat nationaal kabaal voegde PwC zich met een onderzoek naar de kosten van zo een referendum. En de rekenmeesters van PwC komen tot een fors bedrag: de totale kosten van een referendum over deze kwestie worden geraamd op 525 miljoen Australische dollar, ofwel € 354 miljoen.
De volksraadpleging als zodanig zou 158 miljoen dollar kosten. Maar, berekent PwC ook, de uren die Australiërs niet werken omdat ze naar de stembus moeten, kosten de Australische economie nog eens 281 miljoen extra. En de kosten van de (geestelijke) gezondheid zullen met 20 miljoen stijgen, omdat gestresste LGTB’s vaker naar de psycholoog zullen lopen.
Volgens Luke Sayers, CEO van PwC Australia, zou volgens de lokale media dan ook gezegd hebben dat een referendum een ‘enorme verspilling van tijd, geld en energie’ zou zijn. Want als het parlement beslist, zijn de totale kosten van de wetswijziging niet meer dan 17 miljoen dollar…
Natuurlijk weten de conservatieven down under hjeel zeker, dat PwC het onderzoek alleen maar gedaan heeft, en de uitkomsten zo zwart mogelijk voorstelt, omdat het berucht is om zijn LGBT-vriendelijke bedrijfscultuur.