Proef voor beschikbaarheid stroom voor elektrische wagens
Alternatieve transportrechten helpen bij een vol elektriciteitsnet. Daarmee komen er meer mogelijkheden om elektrische auto’s toch te laden als het net overvol is en niet meer goed kan leveren. Een experiment langs de A28 ub Drenthe moest leren welke scenario’s kansrijk zijn om onder zulke omstandigheden toch volle accu’s te geven
- Overvolle elektriciteitsnetten kunnen problemen geven om elektrische auto’s te laden
- Er zijn proeven om uit te zoeken op welke manier auto’s toch geladen kunnen worden
- Drie mogelijkheden zijn hiervoor onderzocht bij een tankstation langs de A28
- Het gebruik van vaste tijdvensters werkt het beste om zoveel mogelijk auto’s te laden
Transportrechten zijn de kosten voor het overbrengen (transporteren) van elektriciteit via het elektriciteitsnet. Een jaar lang zijn verschillende vormen getest voor deze transportrechten. Belangrijk voor het realiseren van deze alternatieve transportrechten zijn de uitvoerbaarheid ervan en de waarde voor de klant.
Een van de alternatieven is een vast tijdvenster voor gebruik van het net. Dit is volgens de proef nog het beste alternatief. Twee andere alternatieven is een transportrecht dat elke dag wisselt en de derde variant in de aansturing volgens de zon- en windbalans. Dat laatste alternatief blijkt het moeilijkst te realiseren.
(tekst loopt door onder het blok)
De proef is onderdeel van het project Fieldlab Connected Fast Smart Charging. Het krijgt financiële steun vanuit de subsidieregeling DKTI-transport. Het tankstation van Green Planet in Drenthe heeft een batterijopslagsysteem om tijdelijk elektriciteit op te slaan. Daarnaast heeft het zelfopgewekte wind- en zonne-energie. Deze energie wordt gebruikt om voertuigen elektrisch te laden.
5 eisen waaraan nieuwe bedrijfssubsidies voor laadinfra moeten voldoen