Privéleven een op drie MKB’ers lijdt onder ondernemerschap
Dit blijkt uit onderzoek van MKB-financieringsplatform October onder 1.059 Nederlandse MKB-ondernemers. Meer dan de helft van de ondervraagden voelt zich in zo’n hoge mate verbonden met de eigen onderneming dat zij het falen of slagen ervan volledig op zichzelf betrekken.
Uit het onderzoek blijkt dat het vooral de jonge ondernemers (tot veertig jaar) zijn die te lijden hebben onder hun ondernemerschap. Een forse 41 procent zegt dat hun privéleven hierdoor negatieve gevolgen ondervindt. “Het is geen geheim dat ondernemers nooit zijn uitgewerkt”, zegt Luuc Mannaerts, CEO van October Nederland. “De hoge betrokkenheid zorgt ervoor dat veel MKB’ers hun eigen organisatie als een tweede familie beschouwen. Hierdoor staat het eigen privéleven helaas meer dan eens onder druk.”
Financiële zorgen
Nederlandse ondernemers zijn ook erg betrokken bij de financiën van hun bedrijf. Zes op de tien ondervraagde MKB’ers zegt daarnaast dat hun ondernemerschap te lijden heeft onder de zorgen over de bedrijfsfinanciën. Jonge ondernemers (tot veertig jaar) nemen wederom een bijzondere positie in. Maar liefst zeven op de tien zeggen hierdoor minder ondernemend te zijn.
Mannaerts: “Jonge ondernemers zijn vaak bezig hun bedrijf op of uit te bouwen waarbij zij voor de financiering afhankelijk zijn van hun bank. Toch moeten we ervoor zorgen dat financiering niet van invloed is op hun ondernemerschap. Dit kunnen we bereiken door het financieringsproces eenvoudig en transparant te maken en de belangen van de ondernemer en de financier gelijk te laten lopen. Dit is precies hoe wij de financiering van een onderneming benaderen.”
Leren van de doorgewinterde ondernemer
Naast grotere financiële zorgen, voelen jonge ondernemers zich ook vaker persoonlijk verbonden met het falen en/of succes van de eigen organisatie. Maar liefst 65 procent van hen zegt persoonlijk te falen wanneer hun onderneming faalt. Mannaerts: “Het succes van een jonge onderneming valt en staat met het vermogen om te groeien. En dat vereist voldoende (groei)kapitaal. Uit ons onderzoek blijkt dat naarmate ondernemers ouder worden, zij zich minder zorgen maken en geld lenen niet meer zo eng vinden. De doorgewinterde ondernemer kan daarom een voorbeeld zijn voor de jongere generatie.”