Plug-in hybrides worden duurder in autobelasting
Zo gaat de aanschafbelasting van een Volvo V60 diesel plug-in van 463 naar ruim 2700 euro. Voor nieuwe leaserijders gaat de bijtelling voor deze auto omhoog van 10.200 naar 15.461 euro. Wie een leasecontract heeft mag dat gewoon tegen de oude voorwaarden uitdienen.
Voor andere plug-in hybrides, auto’s die een accu hebben die kan worden opgeladen maar die ook gewoon op benzine of diesel kunnen rijden, geldt hetzelfde. De BMW 1, de Mitsubishi Outlander, de Toyota Prius en de Mercedes S500 plug-in worden allemaal duurder in de periode tot 2020. Wiebes had hiervoor eerder al gewaarschuwd. Het is hem een doorn in het oog dat plug-ins fiscaal werden gestimuleerd, maar vaak gewoon op brandstof rijden.
Wiebes zegt er wel bij dat de tabel die hij naar de Kamer stuurt waarschijnlijk al snel achterhaald is. De modellen waar de berekeningen nu voor zijn gemaakt, zijn in 2020 waarschijnlijk vervangen door nieuwe modellen die minder CO2 uitstoten en dan weer in aanmerking komen voor minder belasting.
Overigens gaat ook de bijtelling voor een volledig elektrische auto als de Tesla S omhoog. Wie zo’n auto koopt, hoeft ook de komende jaren geen aanschafbelasting (bpm) of motorrijtuigenbelasting te betalen, maar voor de nieuwe leaserijder wordt de Tesla duurder, omdat de fiscale voordelen maar gelden tot een maximum van 50.000 euro. Bij auto’s die in aanschaf duurder zijn, zoals de Tesla, loopt de bijtelling snel op.
(ANP)
Update Auto & Fiscus in één dag |
|