Phishing vorig jaar verviervoudigd
Fraudeurs benaderen slachtoffers vaker via nieuwe media, zoals WhatsApp en Facebook. Daarnaast verbeteren ze de kwaliteit van valse e-mails waarmee ze geheime informatie ontfutselen. Over het algemeen slagen ze erin doelwitten steeds overtuigender aan te spreken, zegt de Betaalvereniging Nederland.
Banken adviseren klanten goed te letten op het adres van de afzender van berichten die van hen lijken te komen. Daarnaast is het belangrijk nooit zomaar op linkjes in e-mails, sms'jes of andere tekstberichten te klikken. Banken zullen niet op zo'n manier naar beveiligingscodes vragen. De toename van phishing is een internationaal probleem. Zo steeg de schade door deze vorm van fraude bij Belgische banken van 2,5 miljoen euro in 2017 naar 8 miljoen euro in 2018.
Totale schade gedaald
De totale schade door fraude in het betalingsverkeer is vorig jaar twee procent gedaald. Dat komt vooral doordat er minder fraude is gepleegd met betaalpassen, automatische incasso's en overschrijvingsformulieren. Hoewel het aantal pinbetalingen vorig jaar steeg met ruim 12 procent, is de schade door fraude met betaalpassen 33 procent gedaald naar bijna 5 miljoen euro. Voor mobiel bankieren is er vorig jaar wederom geen fraude gemeld.
[avg-advertorial slug=”onmisbare e-learning voor-ambitieuze financials”]