Phill Robinson, CEO Exact: “We innoveren voortdurend”

Het Exact pand in een polder aan de rand van Delft straalt niet alleen hightech uit, het ademt ook Max Verstappen. Want de ontwikkelaar van software voor financieel management en ERP omarmt en sponsort de jonge Formule 1 coureur. Vandaar de vitrine met zijn racehelm op een prominente plek in de ontvangsthal.

Want de populariteit van Max versterkt de naam en faam van Exact. Weet ook CEO Phill Robinson. De Brit staat sinds ruim een half jaar aan het roer van het Nederlandse bedrijf. “Max is goed voor ons merk”, zegt Robinson (53). “Sowieso een item voor Exact, die uitstraling naar buiten. Want bij Exact zijn we wellicht wat te bescheiden. Dat is onterecht want we innoveren voortdurend. Dat schreeuwen we alleen niet van de daken. We mogen best meer lawaai maken, want we doen enorm veel aan innovatie. Meer dan 400 van onze 1500 medewerkers zijn daar fulltime mee bezig. Tja, op het terrein van public relations kunnen we nog heel wat leren van bijvoorbeeld de Amerikanen. Die excelleren in het communiceren van waarde. Moeten wij dus ook doen. Zonder op te scheppen. Tell the world about innovation! Volgende stap is dat bedrijven wéten wat onze software allemaal kan.”
 
Phill Robinson noemt een voorbeeld van Exact-innovatie voor de accountantsdoelgroep: “Een slordige 350.000 bedrijven doen de boekhouding via Exact, maar 60 procent levert nog steeds een schoenendoos vol invoices en bonnetjes in bij de accountant. Vooral in de heel kleine bedrijven zijn ondernemers meestal niet aangesloten. Onze missie is dat alle bedrijfseigenaren real-time over cijfers kunnen praten. Revolutie in de branche. Via de update Mijn[Kantoor], een versie van Exact Online, maken we het mogelijk. Facturen scan je in, alles wordt geboekt. Zodat dat real-time inzicht er ook echt is. Accountants en ondernemers zijn dan in staat te allen tijde te communiceren over de cijfers. Made by Exact. Sinds april door het mkb te gebruiken.”
 
Phill Robinson: geen talk the talk, maar walked the walk. Al dertig jaar werkt hij in de software industrie, hij begon als programmeur bij Oracle. Toen nog een kleine speler, in Silicon Valley. Afgelopen twee decennia hielp hij Amerikaanse softwarebedrijven de stap naar Europa te zetten. Bij Salesforce was de Engelsman chief marketing officer, zijn laatste klus in de Verenigde Staten. Waarna Robinson besloot meer zijn eigen ding te gaan doen. Aan déze kant van de Atlantische Oceaan. Dat werd een baan bij een start up met venture capital backing in Engeland.
 
“Maar daarna wilde ik toch weer voor een meer volwassen bedrijf werken”, vertelt de Brit. Dat werd Iris Software, qua omvang en producten vergelijkbaar met Exact; zijn vooralsnog laatste carrièrestap.
 
Samen met zijn vrouw woont Phill Robinson in een appartement in Scheveningen. Anders natuurlijk, die Zuid-Hollandse badplaats, na werkplekken in Californië (“Vanuit mijn kantoor keek ik uit op de Golden Gate Bridge”), Londen en Cambridge… “Maar we zijn hier al behoorlijk ingeburgerd hoor”, aldus de CEO.
 
Exact bestaat bijna 34 jaar. Ondersteunt naast 350.000 kleinere bedrijven ook meer dan 20.000 klanten in het grootzakelijk segment met ERP, HRM, CRM en financiële software. “We hebben met Globe, Synergy, Financials en Online vier hoofdproductlijnen. We ondersteunen onze klanten in alle processen van (internationaal) financieel management tot HRM, CRM maar ook bij GDPR/ AVG. Voor een 34 jaar oud bedrijf is het verleidelijk op je lauweren te gaan rusten. Die fout maakt Exact niet. Wij gaan verder. Een voortdurend proces.”
 
Exact is afgestapt van het ‘drie divisies concept’. “De divisie Specialized Solutions hebben we gedesinvesteerd. Het kapitaal hebben we gebruikt om het bedrijf te herfinancieren. En het bedrijf heeft nu meer firepower om M&A deals te maken. Vorig jaar hebben we Dièse Finance, een software bedrijf in Frankrijk, overgenomen. En Reeleezee in Nederland, concurrent van Exact Online. Dat bedrijf hebben we actief gelaten. Als standalone leren we van elkaars producten. Wat er verder op de M&A agenda staat? Daar wil ik nu nog niets over kwijt.
 
Qua strategie blijft Exact op de Benelux gefocust. Verreweg de meeste klanten en gebruikers zitten in Nederland. “We kennen de cultuur, compliance, lokale wet- en regelgeving. Dat zijn barrières voor potentiële toetreders in deze markt. Het omgekeerde ervaren wij zelf in Engeland en de Verenigde Staten. Daar zijn andere spelers kind aan huis. Maar in landen als Frankrijk en Spanje liggen wel mogelijkheden voor Exact. Daar is nog open terrein, daar springen wij op in. Daarnaast bieden we met onze oplossingen voor het grootzakelijke segment brede internationale ondersteuning. Onze software omvat 40 verschillende talen en wet- en regelgeving. Dat is echt een onderscheidend kenmerk voor Exact.
 
Bij Exact staat de klant voorop. Overal en altijd. “De relatie met accountants maakt ons succesvol. Customer centricity. Luisteren naar klanten. Blije klanten, niet blije klanten. Klanten helpen naar voren, naar de horizon te kijken. Robotic Accounting, Machine learning en Al komen eraan. Dat betekent een omslag voor accountants, financials en CFO’s. Wie traag is, krijgt het moeilijk.”
 
Positief verrast is Phill Robinson over de kwaliteit van het Exact personeel. Want de medewerkers zijn vakbekwaam en gemotiveerd. Met veel meer kennis van het software-vak dan hij bijvoorbeeld in het Verenigd Koninkrijk, zijn thuisland, aantrof. “Natuurlijk blijven we scherp op nieuwe ontwikkelingen. Voor bijvoorbeeld blockchain kijken we vanuit onderzoeksgebied goed naar de ontwikkelingen. Heeft namelijk de potentie de economie te veranderen. Vraag is alleen wanneer. Weg met die achteruitkijkspiegel, blik op de toekomst. Hoe lang ík bij Exact blijf? Zo lang ik van toegevoegde waarde ben en er plezier in heb.”

Gerelateerde artikelen