Over KPI’s en andere nonsens

Key Performance Indicators zijn nuttige, ja onmisbare instrumenten, zeker voor financials die een echte business partner van de CEO willen zijn. Toch?
Nou nee, zegt Liz Ryan van humanworkplace.com. KPI’s zijn meetlatten, waar je je personeel mee op de vingers kunt tikken. En meten, dat is niet meer dan de favoriete hobby van slechte managers.
 
Als u in uw kantoor niet belast wordt met KPI’s, dan mag u zich gelukkig prijzen. KPI’s zijn onzin, vindt contraire managementgoeroe Ryan, bekend van o.a. haar colums in Forbes. “We zijn nu al ruim een eeuw bezig ons werk zo mechanisch en onmenselijk te maken als we maar kunnen. Elke bedrijfsfunctie is inmiddels opgedeeld in taakjes, die in een spreadsheet gemeten kunnen worden en uitgezet in een grafiek. Die liefst altijd omhoog gaat, natuurlijk. We beschouwen mensen als productiemachines – en dat is niet alleen onethisch, het is ook dom.”
Mensen kunnen veel meer dan machines, want mensen genereren elke dag nieuwe ideeën, uit het niets, als ze ingeplugd worden in een echte ‘power source’ op hun werk, in plaats van volgehangen met sensoren die juist energie wegzuigen.
 
Iedereen weet dat mensen het best presteren als ze enthousiast zijn over wat ze doen. Maar op het werk doen we net alsof we die wetenschap wegstoppen: "If you can’t measure it, you can’t manage it!" 
Geef nou eens toe, zegt Liz: “Als een groepje mensen echt met hart en ziel samenwerkt aan een gedeeld doel, dan zijn we niet te stoppen!” Vertrouwen geven werkt beter dan meten.
 
Thuiszorgorganisatie TSM, met 12.000 medewerkers die elke handeling administreren, vraagt haar faillissement aan omdat de kostprijs te hoog wordt? Medewerkers op een call center die aan minimale en maximale eisen moeten voldoen, hebben die hart voor de dienst, product of de klant? Wat gebeurt er als de sales-targets twee keer achter elkaar gehaald worden? 
 
KPI’s, als uitvloeisel van die hele cultus van ‘meten is weten’ en ‘zonder meten kun je niet sturen’ zijn als het goed is overbodig, ja zelfs contraproductief, zegt Liz.
Zeg nou eerlijk: welke KPI draagt echt bij aan het succes van een organisatie?
 
Gerelateerde artikelen