‘Onverantwoord gebruik AI is inefficiënt en riskant’

Boer & Croon waarschuwt voor ondoordachte toepassing technologie.

Bij bedrijven ontbreeekt het aan een overkoepelende AI-strategie, hoewel die essentieel is voor een effectieve en veilige inzet ervan. Het implementeren van AI zonder duidelijke visie kan leiden tot inefficiënties, zoals tools die elkaar tegenwerken.  Ook zijn er ernstige risico’s, zoals  datalekken of discriminatie in algoritmen. Dat stelt consultancy Boer & Croon.

  • Bedrijven experimenteren volop met AI
  • Maar ze doen dat in projecten en zonder strategische visie
  • Zo lukt het niet om veel waarde te genereren met AI
  • Vooral omdat er sprake is van een gebrek aan sturing en verantwoordelijkheid

Boer & Croon vergelijkt de AI-trend met de opkomst van het internet 25 jaar geleden. Net als destijds met internet experimenteren de meeste bedrijven nu met verschillende toepassingen van AI. Maar die experimenten bijven beperkt tot specifieke projecten die losstaan van een bredere visie, signaleert Boer & Croon.

“Het verschil het dotcom-tijdperk is dat AI concrete waarde genereert”, zegt Johan Traa van Boer & Croon. “AI kan in een handomdraai worden ingezet, zowel op operationeel als strategisch niveau. Voor medewerkers kunnen AI-tools repetitieve taken automatiseren en efficiënter maken. Denk bijvoorbeeld aan virtuele assistenten. Aan de klantzijde kan AI worden ingezet om gepersonaliseerde ervaringen te bieden, sneller klantvragen te beantwoorden en producten op maat aan te bieden.”

Gebrek aan verantwoordelijkheden

Al die AI-toepassingen moeten voldoen aan de principes van ‘Trustworthy AI’, zoals vastgesteld door de EU. Maar zonder overkoepelende strategie en regie vanuit het management is dit vrijwel onmogelijk te garanderen, waarschuwt Boer & Croon. Een terugkerend knelpunt daarbij is volgens de consultancy het gebrek aan een duidelijke verantwoordelijke voor AI-strategieën binnen bedrijven.

“Deze rol zou idealiter door de Chief Information Officer (CIO), de Chief Technology Officer (CTO) of Chief Innovation Officer (CINO) moeten worden opgepakt”, zegt Traa. “Het bestuur moet AI echter ook zien als een strategisch middel dat het gehele bedrijf raakt. Daarnaast is scholing essentieel. AI-geletterdheid op alle niveaus binnen de organisatie zorgt ervoor dat medewerkers niet alleen begrijpen hoe AI werkt, maar ook hoe ze het verantwoord kunnen gebruiken.”

 

Gerelateerde artikelen