Online omzet bijna 20 procent hoger in mei 2019
Dat meldt het CBS.
Het verkoopvolume was 2,8 procent hoger. In de non-foodsector groeide de omzet met 3,5 procent, de omzet van de foodsector kromp met 0,4 procent. Daarnaast is online 19,6 procent meer omgezet.
Non-foodwinkels zetten 3,5 procent meer om
De omzet van de winkels in non-food groeide in mei met 3,5 procent. Het volume (de voor prijsveranderingen gecorrigeerde omzet) was 3,6 procent hoger dan een jaar eerder. De winkels in meubels en woninginrichting realiseerden in mei de grootste omzetstijging. Ook de omzet van de winkels in doe-het-zelfartikelen, keukens en vloeren en de winkels in consumentenelektronica en witgoed groeide. De winkels in recreatie-artikelen, de drogisterijen, de kledingwinkels en de winkels in schoenen en lederwaren hebben in mei minder omgezet.
Omzet winkels in voedingsmiddelen krimpt
De winkels in voedings- en genotmiddelen hebben in mei 0,4 procent minder omgezet dan in mei 2018. De omzet van de supermarkten veranderde nauwelijks, die van de speciaalzaken kromp met ruim 2 procent. Het verkoopvolume was zowel bij de supermarkten als bij de speciaalzaken lager dan een jaar eerder.
Online omzet bijna 20 procent hoger
De online omzet was in mei 19,6 procent hoger dan in dezelfde maand een jaar eerder. Webwinkels hebben 18,8 procent meer omgezet. Webwinkels hebben als hoofdactiviteit verkoop via internet. De online omzet van winkels waarvan de verkoop via het internet een nevenactiviteit is (multi-channelers) groeide met 20,8 procent.