Onderontwikkelde ‘soft skills’ kosten Britse accountants bijna een miljard per jaar
Financiële recruiter Marks Sattin concludeert dat een gemiddelde financial tot €7000 per jaar extra zou kunnen verdienen, als haar soft skills breder en beter getraind zouden zijn.
Softskills zijn persoonlijke, emotionele en sociale en intellectuele vaardigheden. Het is een term uit het moderne, competentiegerichte onderwijs, waar het begrip wordt verstaan als het ontwikkelde vermogen om de eigen competentie, zo nodig in samenwerking met anderen, in praktische vaardigheden en kennis om te zetten.
Financial Recruiter Marks Sattin ondervroeg accountants in en buiten de business naar hun percepties van nut en noodzaak van ‘soft skills’. Ruim de helft (54%) is van moordeel dat in hun opleiding en verdere training die ‘zachte vaardigheden’ te weinig ontwikkeld werden. De denken bovendien, dat ze hun maandsalaris gemiddeld met zo’n 500 euro per maand zouden kunnen verhogen, als ze wél over die vaardigheden beschikten. Daarmee zouden financials in het VK elk jaar £571 miljoen aan inkomen mislopen…
Dat werkgevers steeds meer belang hechten aan soft skills blijkt uit de huidige werving- en selectiepraktijk. Bij het kiezen voor een bepaalde kandidaat scoren de vaardigheden vaak al hoger dan academische kwaliteiten of referenties. Uit het onderzoek komt ook naar voren, dat liefst 96% van de ondervraagde vakbroederes en –zusters denkt dat carrière maken binnen hun organisatie ook afhankelijk is van de mate waarin men over die skills kan beschikken en vooral hoe men ze weet in te zetten. Twee derde denkt dat ze zo’n 8% hoger salaris zouden (kunnen) krijgen als ze beter geëquipeerd zijn met EQ.
Topspelers in de accountancy kunnen natuurlijk overweg met cijfers – maar ze moeten ook excellente communicatievaardigheden hebben en proactief kunnen netwerken. Je ziet deze ontwikkeling al geëxpliciteerd in het wervingsbeleid van de Big4, die hier en daar al afstappen van expliciete opleidingseisen en vooral letten op interpersoonlijke vaardigheden, ook en zeker bij de interne opleidingstrajecten.
“Een robot kan data analyseren – maar alleen een emotioneel volwaardig mens kan met gevoel klantrelaties managen, empathie tonen en creatief problemen oplossen.”