Ondernemingen moeten zivilcourage bevorderen – te beginnen bij de Board

Een nieuw rapport van Chartered Accountants Worldwide roept het bedrijfsleven op om meer morele moed te promoten, waarbij de directie en RvC het goede voorbeeld moeten geven.
Chartered Accountants Worldwide werd opgericht “to support, develop and promote the vital role that Chartered Accountants play throughout the global economy”. 
 
In een nieuwe publicatie, Critical Success Factors for Tomorrow’s Business Leaders, roepen deze registeraccountants ondernemingen en hun leiderschap op om in te zien, hoe in de nieuwe economie – die er een is van 24/7 digitaal kritisch toezicht door welhaast alle stakeholders – er een direct verband bestaat tussen ethisch opereren en waarde-creatie.   En dat ‘business’ niet op zijn achterste mag blijven zitten, in dezen.
 
De publicatie stelt drie vragen, en tracht die elk te beantwoorden: 
  • Wat en hoe is leiderschap in dit digitale tijdperk? 
  • Moeten belastingstelsels herzien en vereenvoudigd worden? en – last but least –
  • Moet Groot Brittannië een Brexit afdwingen? 
Wat de eerste vraag betreft: de accountants stellen dat ’24 hours coverage’ door het publiek betekent dat consumenten alleen nog zaken doen met bedrijven die zij vertrouwen. Reputatiemanagement is dan ook crucialer dan ooit. Meer nog dan regels en compliance gaat het daarbij om ‘morele moed’ en oordeelsvermogen – kwaliteiten die bij de top moeten beginnen en via hun voorbeeld alle geledingen van de organisatie moeten doordringen. 
 
“Dit rapport,” aldus de accountants, “ondersteunt eerdere activiteiten die wij rond ethiek ondernomen hebben, zoals ons Real Integrity paper, dat ook stelt dat ethiek begint in de Board Room.”
 
We nemen maar aan dat de chartered accountants ook zichzelf de nodige zivilcourage toewensen om ‘evil boards’ tegenspel te bieden… Ook zij worden immers 24/7 kritisch gevolgd.
 
Is u benieuwd naar de rest van de antwoorden op de drie vragen, lees dan het rapport of deze samenvatting
Gerelateerde artikelen