Ondanks imagoprobleem is de accountant enthousiast over het vak
Imagoproblemen van de accountant zijn wereldwijd hetzelfde. Dat blijkt uit recent onderzoek van Xero in Australië en Nieuw-Zeeland. Dat wijst uit dat 45 procent van de accountants en boekhouders gelooft dat hun branche een imagoprobleem heeft. Ruim veertig procent van de van de universitaire studenten die accountancy studeren, is het daarmee eens.
Volgens het onderzoek klagen ruim tachtig procent van de accountants dat hun beroep saai wordt gevonden. Twee derde van de studenten die accountancy studenten stellen dat er een gebrek is aan bewustzijn over wat accountants eigenlijk doen.
Maar ondanks het imagoprobleem zou ongeveer de helft van de ondervraagde accountants hun beroep aan anderen aanbevelen. Dit vanwege de mogelijkheid om doelgericht werk te doen dat echt een verschil maakt.
(tekst loopt door onder het blok)
Het Australisch onderzoek suggereert dat het aanbieden van werken op afstand en flexibel werken, parttime-opties en het creëren van een inclusieve cultuur belangrijke strategieën zijn.
Zestig procent van de accountantspraktijken biedt adviesdiensten, waarbij volgens driekwart van de accountants de technologie een cruciale rol speelt. Mentorschap is belangrijk. Bijna alle ondervraagde accountants in Australië en Nieuw-Zeeland zegt dat hun carrière veel heeft gehad aan de mentor. Meer dan de helft van de ondervraagde studenten wil een mentor.
NBA: ‘Accountantssector moet toekomstbestendig beroepsprofiel krijgen’