‘Nederlandse consument loopt nog niet warm voor FinTech’
Dit blijkt uit de eerste editie van het World FinTech Report (WFTR) van Capgemini en LinkedIn, uitgevoerd in samenwerking met Efma. In het rapport wordt gekeken naar de rol van innovatie in het veranderende financiële landschap.
Nederlander maakt vooral gebruik van traditionele financiële dienstverleners
Van de vijftien landen in het onderzoek scoort Nederland het laagst als het gaat om het afnemen van diensten van niet-traditionele financiële dienstverleners door consumenten. Minder dan drie op de tien Nederlanders maakt hiervan gebruik. Dit is te verklaren uit het feit dat banken in Nederland al veel diensten digitaal aanbieden en daarmee tegemoetkomen aan de wens van klanten. Bovendien blijken de Nederlandse consumenten bovengemiddeld trouw aan hun huidige dienstverlener: voor bankieren (63,9%), betalingen (64,4%), investeringsmanagement (48%) en verzekeringen (56,1%) zegt een groot deel in de komende twaalf maanden geen overstap naar een andere financiële dienstverlener te overwegen.
FinTechs scoren lager op klantervaring en vertrouwen
Ondanks de groeiende aanwezigheid van FinTech bedrijven in de financiële sector, is het vertrouwen van consumenten in deze bedrijven laag: 23,6% van de consumenten zeggen FinTechs te vertrouwen, tegenover 36,6% van de consumenten die aangeven vertrouwen te hebben in hun traditionele financiële dienstverlener. Vooral op het gebied van fraudebestrijding, kwaliteit van de dienstverlening en transparantie hebben consumenten meer vertrouwen in hun traditionele financiële dienstverlener.
“Hoge verwachtingen van consumenten over de inzet van geavanceerde en gepersonaliseerde digitale middelen, technologische vooruitgang, betere toegang tot durfkapitaal en lagere instapeisen hebben een vruchtbare bodem geschapen voor de groei van FinTech bedrijven,” zegt Penry Price, Vice President Marketing Solutions bij LinkedIn. “FinTechs groeien in populariteit omdat ze tegemoetkomen aan de verwachtingen van consumenten, daarnaast lukt het de traditionele marktpartijen nog onvoldoende om hierop in te spelen. Maar bij FinTech ontbreekt het op dit moment aan transparantie, waardoor ze nog niet volledig het vertrouwen van consumenten hebben gewonnen.”
Samenwerking
44% van de leidinggevenden van traditionele financiële bedrijven is niet zeker van de FinTech strategie die het bedrijf volgt. Dit is niet verrassend aangezien slechts een derde (34,7%) aangeeft over een goed gestructureerde en proactieve innovatieve strategie te beschikken die binnen de bestaande bedrijfscultuur past. De risicomijdende natuur van traditionele bedrijven maakt het niet eenvoudig om een cultuur te creëren waarin innovatie hoge prioriteit krijgt. 40,3% van de leidinggevenden geeft aan dat de cultuur in hun bedrijf niet bevorderend is voor innovatie.
“De traditionele financiële partijen zien veel kansen voor samenwerking met FinTech bedrijven, maar boeken ook vooruitgang in het opbouwen van agile, FinTech capaciteiten in het bedrijf zelf,” zegt Thierry Delaporte, Head of Capgemini Global Financial Services Business Unit en lid van de Group Executive Board. “Toch worstelen de meeste van deze bedrijven, met uitzondering van enkele voorlopers in de sector, met het behalen van positieve resultaten uit hun inspanningen op het gebied van innovatie; slechts 10% van de managers geeft aan goede resultaten te hebben behaald.”
Het WFTR wijst verder uit dat de strategie van traditionele financiële dienstverleners in antwoord op de concurrentie van FinTech bedrijven zeer divers is. Een meerderheid van de bedrijven (60%) ziet FinTechs als een potentiële partner, maar bijna hetzelfde percentage (59,2%) zet ook actief in op de eigen ontwikkeling van deze competenties binnen het bedrijf. Hiernaast wordt ook geïnvesteerd in FinTechs (38%), samenwerking gezocht met educatieve instituten (18,6%) en worden FinTech bedrijven aangekocht (18,6%) door de traditionele financiële bedrijven.