‘Nederlandse accountantskantoren hebben eigen automatisering minder op orde’
Aan het onderzoek namen zowel Nederlandse kantoren deel, als kantoren in België, Duitsland, Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten.
Uit het onderzoek blijkt dat slechts 9 procent van de bevraagde Nederlandse accountants één geïntegreerd systeem heeft voor back-office (administratie) en front-office (verkoop, marketing, ondersteuning) ten opzichte van 32 procent in het buitenland. Daarnaast geeft bijna de helft van de Nederlandse respondenten aan dat hun eigen administratie verdeeld is over meerdere softwaretoepassingen. In de andere landen heeft slechts 19 procent dat. Door meerdere systemen te gebruiken zijn vaak extra administratieve handelingen nodig. Dat leidt tot tijds- en kwaliteitsverlies, aldus de onderzoekers.
Sebastiaan de Jong, Business Director Cloud Solutions bij Exact: ‘Het verbaast ons dat veel Nederlandse accountants hun interne automatisering minder goed op orde hebben; helemaal aangezien zij wel voorlopen op andere gebieden zoals cloud. Veel accountants werken met losse systemen, waardoor het moeilijk is om gegevens naast elkaar te leggen en laat staan te combineren.’
Nederlandse accountants lopen op enkele punten sterk voorop ten opzichte van de andere landen. Ruim een derde (37 procent) van de Nederlandse ondervraagde accountants probeert technologie te gebruiken om zich te onderscheiden van de concurrentie. In de andere landen is dat gemiddeld niet meer dan 5 procent. De beweging om klanten naar cloud-oplossingen te krijgen is ook nergens zo groot als in Nederland. Opvallend genoeg is dit nog niet terug te zien in het gebruik van deze oplossingen door klanten. Nederland loopt daarmee gelijk op met de andere landen (15 procent t.o.v. 12 procent gemiddeld).
Ander onderzoek van Exact, naar de rol van de accountant in Nederland, ondersteunt de bevinding dat Nederlandse accountantskantoren op het gebied van cloud voorop lopen in de markt. In vergelijking met administratiekantoren, maken accountantskantoren voor hun klanten meer gebruik van cloud-oplossingen (85 procent tegenover 68 procent).
De Jong: ‘Dankzij online oplossingen gaan accountants daadwerkelijk anders samenwerken met een deel van hun klanten, wat zowel voordeel voor de accountant als de klant biedt op het gebied van kosten en toegevoegde waarde. De hoeveelheid klanten waarmee deze online samenwerking ook daadwerkelijk tot stand komt, blijft daar nog wel wat bij achter. Bovendien denken wij dat er veel mogelijkheden zijn om de functionaliteiten uit te breiden, bijvoorbeeld op het vlak van analyse en rapportage. Hier liggen ons inziens nog kansen voor de Nederlandse accountant.’