Nederlands Financieel Forensisch Instituut opgericht
De onafhankelijke stichting stelt zich ten doel een bijdrage te leveren aan de kwaliteit van financieel forensisch onderzoek in zowel de rechtspraktijk als daarbuiten. Dit doet zij door het door het beheren van een openbaar register met financieel forensisch deskundigen, zijnde natuurlijke personen die voldoende toegerust zijn om als zodanig adequaat op te kunnen treden. Aan opname in het Register zijn voorwaarden verbonden die kennis en ervaring betreffen. De voorwaarden zijn vastgelegd in het ‘Besluit Voorwaarden voor registratie in het NFFI’. De onafhankelijke Commissie van Toelating (CvT) toetst of deskundigen voldoen aan de eisen en adviseert het bestuur omtrent registratie.
De doelgroepen van het NFFI zijn accountants, advocaten, onderzoekers op forensisch financieel gebied die werkzaam zijn bij zowel de overheid, semi-overheid en publiekrechtelijke organen als private organisaties. Hierbij kan gedacht worden aan medewerkers in dienst van DNB, AFM, ACM, FIOD, Politie, en advocaten- en accountantskantoren. Registratie van personen in het register geeft hen de mogelijkheid zich in de markt te onderscheiden ten aanzien van de eisen van deskundigheid, onafhankelijkheid en integriteit.
Ter bewaking van de kwaliteit van de geregistreerden kent het NFFI een Raad van Tucht, bestaande uit drie personen, waaronder een lid van de rechterlijke macht die de functie van voorzitter heeft, een forensisch financieel deskundige en lid met een meer algemene achtergrond.